Elemzések Mi folyik a magyar járműiparban? Pénz, az egyszer biztos.

Mi folyik a magyar járműiparban? Pénz, az egyszer biztos.

Pardavi Mariann | 2016.07.20 08:32

Mi folyik a magyar járműiparban? Pénz, az egyszer biztos.

Méghozzá rengeteg. Az utóbbi időszakban számtalan alkalommal írhattunk magyar járműipari beruházásokról: a listavezető a kecskeméti Mercedes, de a kkv-k sem panaszkodhatnak. Összeszedtük azokat a cégeket, ahol az elmúlt időszakban munkagépektől hangos a telephely.

Hirdetés

A legnagyobb beruházás címe egyértelműen a kecskeméti Mercedest illeti: nem könnyű túlszárnyalni a 185 milliárd forintos fejlesztést. Az épülő új karosszériacsarnokban új generációs kompakt autókat fognak gyártani. Új munkatársakra is szükség lesz majd, erről Christian Wolff a következőképpen számolt be.

– Elsődleges feladatnak azt tekintjük, hogy a meglévő munkatársaink elkötelezettségét megerősítsük, ezzel együtt igyekszünk vonzó feltételeket támasztani a leendő újabb kollégák számára. Külön programot dolgoztunk ki a dolgozói kötődés biztosítására, amely nem csupán a bérekre tér ki, hanem komplett juttatási csomagot nyújtunk munkatársainknak. Ennek részét képezi saját óvodánk üzemeltetése, az ingyenesen biztosított sportolási lehetőségek, vagy akár az üzemi étkezdében elérhető kedvezményes menü. A munkaerő mobilitásának erősítését illetően egybeesnek a magyar kormány és vállalatunk törekvései. Éppen májusban adtunk át 40 lakást munkatársaink részére, amelyeket jelentős kedvezménnyel bérelhetnek, és ezáltal megkönnyítjük letelepedésüket Kecskeméten.

Szintén nagy számok forognak az india beszállító gyöngyöshalászi gyárában. Az Apollo Tyres 146 milliárd forintot áldozott arra, hogy abroncsokat gyártson hazánkban. 975 munkatársat kívánnak alkalmazni, nem is bízzák a véletlenre a szakemberek felvételét. A termelés elindítását 2017 első negyedévében tervezik, idén szeptembertől pedig elindul az abroncsgyártó és gumiipari technikus képzés.

Az Apollo beruházását 36 milliárd forinttal a Bosch követi, a társaság 130 új munkahelyet teremtett a lépéssel. Legutóbb pedig arról számolhattunk be, hogy 7 milliárd forintból fejlesztett. A beruházás fókuszában utasbiztonságot és energiahatékonyságot növelő technológiák álltak.

A Thyssenkrupp 30 milliárdból fejleszt

Áprilisban tette le a Thyssenkrupp Jászfényszarun épülő új gyárának alapkövét. A zöldmezős beruházás révén kormányrendszereket és hengerfejbe integrált vezérműtengelyeket gyártanak majd. A német vállalat hosszú távú befektetési stratégiájában fontos partnereként számít Magyarországra, ezért a konszern további beruházásokat is lehetségesnek tart hazánkban. A vállalat mérlege: 30 milliárd forint, 500 új munkahely.

A félezres számot plusz tíz munkatárssal fejelte meg a debreceni FAG: a Schaeffler csoporthoz tartozó, csapágyakat gyártó beszállító 25 milliárdos beruházás révén, új üzemcsarnok építésével növeli kapacitását. Akár a régió legnagyobb munkáltatójává is válhatnak.

12,8 milliárdból fejleszt a tatabányai keréktárcsagyártó: a német Otto Fuchs csoport magyarországi üzeme a beruházás eredményeként megduplázza gyártókapacitását, így az év végére már kétmillió alumínium keréktárcsa előállítására lesz képes. 180 új dolgozóra lesz szükségük.

A veszprémi Valeo HR-eseinek is ugyanennyi új munkatársról kell gondoskodniuk, ugyanis a vállalat csaknem 13 milliárd forintot költött fejlesztésre. Fonyódi Levente gyárigazgató elmondta, a beruházás, amely raktártechnológia fejlesztést és új termékek gyártásának bevezetését fedi le, egy 13 ezer négyzetméteres új raktárcsarnok építését is magában foglalja.

Avatási ünnepség a Melecsnél

Nemcsak a nagyvállalatok telephelyi hangosak a munkagépektől, a kis- és középvállalatoknál is repkednek a milliárdok. A sanghaji központú Yanfeng a világ egyik vezető autóipari beszállító vállalata, egyebek között műszerfalakat, ajtókat, díszítőelemeket gyárt. A vállalatnak 17 országban 93 gyára van, Európában hat országban van jelen. Bejelentették májusban, hogy 7,5 milliárd forintból bővítik magyarországi gyáregységüket, amivel 450 új munkahelyet teremtenek. Vallyon József igazgató elmondta, műszaki és vezetői háttérrel rendelkező munkatársakat keresnek elsősorban, de számos betöltésre váró beosztást kínálnak a gyártás, a gépészet, a logisztika, a minőségbiztosítás, a pénzügy és a humán erőforrás területén is.

A ContiTech megújult szegedi gyárában is körbenézhettünk: 2,6 milliárd forint értékű, 50 új munkahelyet létrehozó beruházást zártak ugyanis eredményesen. A 2015 közepén megkezdett fejlesztésnek köszönhetően 30 százalékkal sikerült bővíteni a gyár kapacitását.

Az ipari berendezések tervezésével és gyártásával foglalkozó amerikai Flowserve Corporation zöldmezős beruházással globális szolgáltató központot hoz létre Debrecenben, amellyel 404 új munkahelyet teremt 4,3 milliárd forint értékű beruházással.

Beszámolhattunk arról is, hogy 3300 négyzetméter területű üzemcsarnok építésébe kezd az idén a pécsi Matro Kft.; a gépipari cég a következő négy évben jelenlegi 270 fős létszámát 50-80 fővel tervezi növelni.

Megírhattuk azt is, hogy 400 millióból fejlesztett Győrben a Melecs. 1500 négyzetméterrel bővült az elektronikai berendezéseket gyártó osztrák vállalat telephelye, a jövőben LED-es hátsó lámpákat is gyártanak a BMW számára. Tóviz Szilveszter ügyvezető elárulta: ez csak a jéghegy csúcsa, többmilliárdos fejlesztésre készülnek a jövőben.

Cikkünk egy kis szeletét mutatta be az elmúlt időszak beruházásainak. Mindig üdvözítő nagyszabású fejlesztésekről hírt adni, ám a fent említett cégek előtt hatalmas nehézség – ha optimisták akarunk lenni: kihívás – áll. Hogyan biztosítják a fejlesztésekhez szükséges rengeteg szakembert?

Hirdetés

Kiemelt Partnereink