Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Nőtt a légi áruszállítás mennyisége és díja
2024.04.23 09:20Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megint választások: mi vár a francia autóiparra?
Az USA után Franciaországban is elnökválasztást tartanak, ami könnyen lehet, hogy a gazdaságban, azon belül az autógyártásban is kisebb-nagyobb változást hoz.
Ismét egy elnökválasztásra összpontosul a nemzetközi figyelem: az április 23-i előválasztás után vasárnap a francia szavazók már csak az előző megmérettetésen két legtöbb szavazatot gyűjtő jelölt közül választhatnak. A centrista Emmanuel Macron és a szélsőjobboldali Marine Le Pen egyaránt nagy hangsúlyt fektetett kampányában a gazdaságot érintő kérdésekre. Mindketten munkaerőbarát szabályozást (ez a nem is olyan régi, tömeges sztrájkok miatt nem meglepő), a munkások védelmét ígérték, mégsem mindegy, ki gyűjti be holnap a legtöbb szavazatot.
Az autonews.com szerint a nagyobb változást Le Pen győzelme hozná, aki kampányában az Európai Unióból való kilépést, valamint a közös valuta elhagyását is felemlegette, igaz, a finálé utolsó heteiben puhult ez irányú kommunikációja. A politikus ezen kívül végig napirenden tartotta protekcionizmuspárti, valamint bevándorlás- és globalizmusellenes érveit, amelyek korábban a brexitért küzdők, vagy Donald Trump esetében már eredményesnek bizonyultak.
A francia gazdaság védelme érdekében beígért vámnövelés, vagy épp a mostaninál kedvezőbb nyugdíjfeltételek azonban emelnék a vállalati szektor terheit, vagyis a francia autógyártóknak is Le Pen győzelme jelentené a nagyobb kihívást. A kereskedelmi terhek növelése egyébként most különösen érdekesen cseng: azzal, hogy a PSA megvette az Opelt a General Motorstól, a korábbihoz képest az előállított járművek nagyobb részét importálja majd a gyártó, vagyis tovább növekszik globális orientációja. Ráadásul ha a PSA a belpolitikai változások miatt változtatni kényszerülne eddigi - viszonylag - nyitott hozzáállásán, várhatóan az Opel vezetői is más hangon szólalnának meg a tárgyalásokon.
Bár ezúttal is vannak nagyobb kockázatot magukban rejtő forgatókönyvek, a mostani francia helyzetben több biztosnak tűnő, megnyugtató pont is van. Egyrészt minden francia autógyártó tulajdonosai között jelentős részesedéssel szerepel az állam, így a populista lépésekkel részben önmagát is lábon lőné az ország, másrészt az előzetes felmérések a vállalati szektornak is kedvezőbb Macron elnökségét vetítik előre.
Akkor sem kell az autógyártók összeomlására, a tőzsdék bezuhanására fogadni, ha a kisebb esélyű Le Pen-győzelem következik is be. Ahogy azt többek között az USÁ-ban is láttuk, egy-egy harcias retorikájú kampányt felvállalaló elnökjelöltnek a megválasztását követően gyakran már kevésbé sürgős a multinacionális gazdasági szereplők tényleges megleckéztetése.