Elemzések Hatalmas kérdőjelekkel indul az új év a járműiparban

Hatalmas kérdőjelekkel indul az új év a járműiparban

Gégény István | 2016.01.04 11:46

Hatalmas kérdőjelekkel indul az új év a járműiparban

Rengeteg bizonytalansági tényező nehezíti az előrelátó tervezést, a fejlesztések ütemezését, az éves stratégia kialakítását. Csokorba szedtük, főként min áll vagy bukik 2016.

Hirdetés

1. Botrányok és hatásaik

Bár tavaly csúcsosodtak ki a problémák, mind a Volkswagenhez kötődő dízelbotrány, mind a Takata-féle légzsákbotrány hullámai még egyáltalán nem csillapodtak le. Európa legnagyobb autógyártójának bizalomvesztése miatt számos fejlesztést kénytelen visszafogni a konszern, ami a győri leányvállalatot is érintheti, noha Peter Kössler az év elején bátorító üzenetben cáfolta a fékek behúzásának esélyét. A Takata kapcsán már érzékelhető, ahogy az autógyártók sorban váltanak beszállítót, aminek például a TRW, az Autoliv is örülhet. Hogy milyen hatása lesz mindennek a miskolci üzemre – a közeljövőben alighanem kiderül. A dízelbotrány ráadásul a gyártótól függetlenül a teljes autópiaci mixet újrakeverheti, bár egyelőre nem tűnik reálisnak, hogy a vásárlók elpártolnának a dízeles modellektől, ezt erősítendőt számos beszállító is hitet tett ezen hajtásmód jövőbeni létjogosultsága mellett.

Milyen jövőt ígérnek a baljós árnyak?

2. Világgazdasági kilátások

Kína növekedési üteme megtorpant, Oroszország recesszióban, az olajárak már a pincében járnak – a három faktor közül akár egy is komoly fejtörést okozna az exportérdekelt vállalatok pénzügyi tervezésekor, ám a trió együtt kellemetlen gombócot jelent a világgazdaság torkán. Az összképet színesíti az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed tavaly évvégi kamatemelése, amely várhatóan egy lépcsőzetes emelési ciklus kezdetét jelenti. Mivel 2015-ben dollárerő uralkodott a nemzetközi devizapiacon, ez a lépés is komoly folyamatokat indíthat el a pénzvilágban. Ebbe a körbe tartozik az Európát elözönlő tömegek rizikófaktora is, akik egy részéből akár munkavállaló is válhat a nemzetgazdaságok előnyére, ám sokkal inkább egy nehezen kezelhető, gazdasági kockázatokat is rejtő problémahalmaz tornyosul jelenleg az uniós vezetők előtt.

Nem csupán a járműveket, de a világgazdaságot is hajtja az olaj. Meddig süllyedhet még az ára, és mi lesz ennek az ára?

3. Elektromos hajtás és autonóm járművek

A két domináns trend kapcsán a globális járműipar 2016-ban nagy lépést tehet előre a szárnypróbálgatástól a nagypályás megvalósítás felé. Főként az elektromos járművek vihetik idén a prímet, hiszen a dízelbotrány miatt ez a fejlesztési terület tűnik az egyik előremenekülési lehetőségnek, másrészt a Daimler részéről a közelmúltban érkeztek arra vonatkozó jelzések, hogy felvennék a kesztyűt a Tesla járműveivel. Mivel mind a Mercedes-Benz, mind az Audi jelen van hazánkban is, ezért akár közvetlenül is érintheti országunkat a nemes versengés. A sofőr nélküli technológiák egy másik folyamat kibontakozását hozzák magukkal, ez pedig a techcégek markáns megjelenése a járműiparban, akár a legnagyobb autógyártókat is megszorongatva. Nem véletlen, hogy minden OEM lendületesen készül az új világra, és ha tud, inkább szövetséget keres a pályára belépő, hitetetlenül tőkeerős játékosokkal. Ez a Google esetében egyszerűbbnek látszik, a titkolózó Apple viszont nehéz falat az iparág számára. Hogy mennyi szó, szerep jut ebben a fejlesztési lázban a startup cégeknek, nehéz megjósolni, de róluk sem érdemes megfeledkezni. Az IT szektor járműipari előretörése bizonnyal tovább folytatódik majd, ami átrendezheti, avagy felfrissítheti a beszállítói láncokat.

A jövő már jelen van. Mindenki a Teslát akarja megelőzni?

4. Hazai buszbeszerzések, buszgyártás

Az előző pontok is kapcsolatban vannak a magyar járműiparral, ám az egyik legforróbb témának idehaza mégiscsak a várhatóan tavasszal kiírandó beszerzési tenderek tűnnek. Sok száz új autóbuszra van ugyanis szükséges ebben az évben a magyar szolgáltatóknak, s nem kevés dilemma övezi a kérdést, vajon mennyire lesz érzékelhető a névleg patrióta kormányzat ebbéli elkötelezettsége a gyakorlatban. Az sem biztos, hogy a teljes – ma még ismeretlen mértékű – csomag esetében új buszokról beszélhetünk, az első fecskékről viszont már hírt adhattunk a tavalyi év végén.

Kellenek-e az országnak magyar buszok?

5. Szélesebbre nyílnak az uniós pénzcsapok

Egyes bizakodó megnyilatkozások szerint 2016 a kis- és középvállalkozások éve lesz – feltéve, amennyiben hatékonyan tudnak élni az új uniós ciklusban elérhető fejlesztési forrásokkal. Ez természetesen nem csupán a cégeken múlik, ám kétségkívül nagy lehetőséget jelent a rendre milliárdos nagyságrendekkel kifejezett keretek kihasználása.

Hogyan hasznosulnak majd az uniós milliárdok?

6. Komoly kihívások előtt a hazai munkaerőpiac

Demográfiai hatások, külföldre vándorlás, felborult regionális foglalkoztatottsági egyensúly, bérfeszültség – megannyi feszült gócpont található a humán területeken, amelyek leküzdésében sok múlik a duális képzés térnyerésén, a szabad vállalkozási zónák vonzerején, a különböző ösztönző programokon. Szakértői vélemény szerint a versenyképesség a kulcsszó, ennek növelésén érdemes idén is fáradozni.

Szabad vállalkozási zónák - ki ad munkát az ott élőknek?
Hirdetés

Kiemelt Partnereink