Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fordulat: India nem kér a dízelből
Miközben rendszeresen érkeznek hírek a kínai autópiacról, egy másik, hasonló méretű ország fogyasztási szokásairól alig hallunk. Pedig a kormányzat új törekvése jelentős feladat elé állíthatja a gyártókat.
Szokatlan nyugalom köszöntött a közelmúltban pár napra Újdelhi fontosabb utcáira: több tízezer taxis blokkolta ugyanis a város legforgalmasabb útját, India legfelsőbb bíróságának döntése ellen tüntetve, mely szerint a jövőben csak gázüzemű taxik közlekedését engedélyeznék a városban, a mostani 50 ezer dízelüzeműét nem.
Bár a döntés „csupán” pár tízezer autót érint, a kormányzati gondolkodásmód változásának egy újabb jele, írja az Automobilwoche. India sokáig dízelbarát volt, a támogatások mellett a tulajdonosok a gázolaj benzinhez képest jóval alacsonyabb árát is élvezhették. Ennek megfelelően négy éve, 2012-ben a forgalomba helyezett autók 60 százalékát gázolaj hajtotta. A mostani döntés azonban egyike lehet azon lépéseknek, amelyekkel a kormány csökkenteni kívánja a dízelüzemű autók arányát, és így a kritikus szintet elérő légszennyezettséget.
Az indiai állam (a Volkswagen, és újabban a japán gyártók botrányaitól függetlenül) megváltozó gondolkodásmódját nagyjából követi a fogyasztói szokások megváltozása is: márciusban tízből már csak négy forgalomba helyezett autóval kellett a dízeles töltőfejet választani. A pickupokat és kis áruszállítókat nem számolva elmondható, hogy ma már az autóvásárlók kétharmada benzines autót választ.
A fogyasztói preferenciák módosulásában természetesen jelentős szerepe volt a dízelek után járó támogatások leépítésének, valamint a két üzemanyagfajta közti árkülönbség csökkentésének is: míg 2012-ben 34, ma már csak 20 eurócent a különbség a dízel javára.
Most azonban könnyen lehet, hogy a dízelmotorok nyugdíjazásának szándéka kritikus részhez érkezett. A fogyasztói szokások viszonylag gyorsan lekövetik a támogatások változását, azonban a piacon jelen lévő autógyártók átállása közel sem megy ilyen könnyen: a Toyota például épp júniusban készül bemutatni 130 millió euró értékű fejlesztésének eredményét, mely történetesen egy új dízelmotor. Érdekes lehet a továbbiakban, ha az állami döntéshozók a gyártókkal szembeni korlátozásoktól sem riadnak vissza: első lépésként a fővárosban értékesítési stoppot hirdettek a Toyota népszerű Innova modelljének két literesnél nagyobb dízelmotorral szerelt változataira.
Az Audi is lát némi bizonytalanságot az indiai piac jövőjével kapcsolatban: bár a német prémium gyártó megítélése szerint a dízelek helyi értékesítése egyelőre stabil, amennyiben Újdelhi piacán tovább korlátozzák a nagyobb motorral szerelt dízelek értékesítését, az akár az ország többi részére is hatással lehet. Mindenesetre nem csak az autógyártók számára ajánlott figyelni a híreket, hogy a legfelsőbb bíróság az értékesítések korlátozásának további fenntartása mellett dönt-e.