Elemzések Ez történt a járműiparban a 4. héten

Ez történt a járműiparban a 4. héten

Biró Csongor | 2014.01.24 14:21

Ez történt a járműiparban a 4. héten

Miközben tovább folyik a vita a paksi bővítésről, fellángoltak a harcok Kijev utcáin, Áder János kihirdette a 2014-es választás időpontját és az ország egy részét belepte a hó, nézzük, mi történt a negyedik héten a magyar gazdaságban és a járműiparban.

Hirdetés

Mélyponton a forint

Az elmúlt héten meredeken esett a forint a vezető devizákkal szemben, ami azzal függhet össze, hogy egy kockázatkerülőbb nemzetközi környezetben (kínai lassulás, török válság) a befektetők adni kezdték a feltörekvő piaci eszközöket. A hazai deviza a régiós társainál nagyobb gyengülést mutat, ami a Magyar Nemzeti Bank folyamatos kamatvágásaival függ össze. A jegybank kedden meglepetésre 15 bázisponttal (a konszenzus 10 bázispontos vágás volt), 2,85 százalékra vágta a kamatot. A forint péntek délelőtt célba vette a 307-es euróárfolyamot, amivel tízhónapos mélypontra ért a hazai fizetőeszköz.

Konjunktúramutató

Januárban folytatódott a GKI-Erste konjunktúra-index több mint egy éve tartó dinamikus emelkedése. A felmérés szerint a fogyasztói várakozások nyolc éve nem látott szintre emelkedtek. Az üzleti várakozások most ugyan lényegében stagnáltak, de ezzel is maradtak a tizenhárom éve nem tapasztalt szinten. Az üzleti szférán belül januárban az ipar kivételével minden ágazat várakozása javult, különösen a kereskedelmi és szolgáltató vállalatoké. A foglalkoztatási szándék minden ágazatban erősödött.

Körmend

Megrohamozták az ügyfelek Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet fiókjait, miután a Magyar Nemzeti Bank (MNB) visszavonta a tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását, mert az intézmény működése fenntarthatatlanná vált. Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) a hitelintézetekről szóló törvény alapján az MNB engedély-visszavonó határozatát követő 20 munkanapon belül 100 ezer eurós összeghatárig (mintegy 30 millió forint) kártalanítja a betéteseket. Az OBA a jogszabályi előírásoknak megfelelően minden jogos betéti követelést kielégít majd. Hiába a kártalanítás, a vállalkozásoknak és a magánszemélyeknek lehetnek addig is likviditási gondjaik, ugyanis a takarékszövetkezet jelenleg nem fizet ki pénzt. Akik befektetési szolgáltatásokat vettek igénybe nem számíthatnak az OBA kártalanítására, a végelszámolótól – a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.-től – kapnak majd információkat a takarékszövetkezet honlapján. A Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet közel 13 ezer betétes ügyféllel rendelkezik. Mérlegfőösszeg alapján számított piaci részesedése ugyanakkor a hitelintézeti szektorban alig haladja meg az egy ezreléket.

Médiapiac

A bécsi központú Vienna Capital Partners (VCP) megállapodást írt alá a Ringier-vel és az Axel Springerrel, amelynek értelmében a VCP a két lapkiadó óriástól megvásárolja a Világgazdaságot, a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot, továbbá nyolc megyei napilapot (24 óra, Petőfi Népe, Dunántúli Napló, Békés Megyei Hírlap, Heves Megyei Hírlap, Új Néplap, Somogyi Hírlap, Tolnai Népújság), illetve számos heti- és havilapot.

Super Bowl

Közeledik február hatodika, amikor összeméri erejét a Denver Broncos és a Seattle Seahawks csapata a Super Bowl-on. Bármennyire is furcsa, de ennek is van köze az autóiparhoz, mégpedig a magyar autóiparhoz. Míg 2013-ban a kecskeméti Mercedes-Benz CLA, addig idén a győri Audi A3 Limousine az egyik reklámhőse a sporteseménynek.

Audi A3 Limousine

Suzuki

A Suzuki japán cégóriás 1991-ben alapított gyárat Magyarországon, 1992-ben rakták le az alapkövét Esztergom határában. Esztergom és a Magyar Suzuki Zrt. kapcsolatának történetét az autopro.hu kérésére a város polgármestere, Tétényi Éva összegezte. Elmondta, hogy a Suzuki sosem hagyta cserben Esztergomot. - A Suzuki gyár jelenléte határozza meg az esztergomi ipari park meglétét, fejlődését. Az üzem mellé az évek során több beszállító telepedett le. Az ipari park egyötödét adja a cég beszállítói köre. 2007-ben a Plastimat, illetve a Kirchhoff Hungária Kft. nyitotta meg gyárát, jelen van a parkban a Diamond Electric, továbbá a Rába is a Magyar Toyo Seat Kft. által - mondta el a polgármester.

Egy másik interjúban, Urbán László a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese elárulta lapunknak, hogy már javában folyik a 2015-ös új modell gyártásának előkészítése. A világ minden táján megismerték már a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában készülő új modellt, az SX4 S-Crosst - hangsúlyozta az autopro.hu kérdésére Urbán László. Tervük a további stabil növekedés, a megkezdett beruházások folytatása.

Intelligens autó

Önálló kutatást kezdeményezett a Mercedes-Benz hazai importőre, amely során Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának tudományos munkatársa bevonásával vizsgálták egy asszisztens-rendszerek nélküli és egy részlegesen autonóm közlekedésre is alkalmas, Mercedes-Benz intelligent drive-val ellátott személyautó vezetőjének élettani adatait. A kutatás módszertanának kidolgozója Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Kutatóintézetének Terhelésélettani Laboratóriumának vezetője, az autóversenyzők élettani felkészítésére szakosodott Fit4Race program tudományos vezetője volt.

Opel és Audi

Solt Tamás, a szentgotthárdi Opel-gyár igazgatója arról számolt be, hogy a két nagyobb motorcsalád tavalyi bevezetése után az idén év közepén elindítják a kis benzinmotorok sorozatgyártását, a próbagyártások már meg is kezdődtek. Az idei évtől pedig az 1,6-os dízel- és benzinmotorok újabb változatai - összesen 20 új motorvariáns - is készül a korszerű Flex gyárban. Az Audinál már készülnek a következő generációs TT kupé és roadster gyártására, a gyártó bejelentett: új rekorddal, 1 925 636 gyártott motorral zárta a 2013-as üzleti évet az Audi győri gyára (egy évvel korábban 1 915 567 motort készítettek). Emellett 42 851 jármű gördült le a gyártósorról, míg 2012-ben 33 553 példányt gyártottak. A munkatársi létszám az előző évben 10 337-re nőtt. - 2013-ban továbbra is növekedési pályán tartottuk a vállalatot - értékelte az eredményeket Thomas Faustmann ügyvezető igazgató.

Beszállítók

Klujber Dénes, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének (MAJOSZ) elnöke szerint az elmúlt év bizonyos tekintetben az ellentétek éve volt. A gyártók részéről egyértelműen pozitív tendenciák bontakoztak ki, míg a beszállítói és a munkaerő-piaci oldalon összetettebb a kép. Az év első hónapjában vannak biztató fejlemények: Közel 1,8 milliárd forintos fejlesztést kezdett meg az AWF Autóalkatrészgyártó Kft. Sárváron, a beruházás több mint harminc új munkahelyet teremt. Új munkahelyeket is teremtve3,3 milliárd forintból bővítette gyártókapacitását Szombathelyen a passzív elektronikai alkatrészeket, főként alumínium elektrolit kondenzátorokat, fojtótekercseket és zavarszűrőket gyártó Epcos Kft. Óriási üzletet kötött a Rába, amely évente 600 ezer nyugat-európai személyautóhoz szállíthat préselt karosszéria-elemeket a Rába-csoport alkatrész-üzletága a német Kirchhoff Grouppal nemrégiben kötött megállapodásnak köszönhetően.

Tudás és tapasztalat

Az elmúlt héten hírt adtunk arról, hogy új elektromos járművet fejlesztenek a Széchenyi István Egyetemen. Noha hivatalosan könnyű négykerekű motorkerékpárról van szó, nem a kategóriára, hanem főként a használhatóságra fókuszálnak. A városi közlekedés számára nyújthat reális alternatívát a fejlesztés: a kisautó nem bocsát ki közvetlenül káros anyagot, akár 6 órányi közlekedésre alkalmas egy feltöltéssel, 80 km/h végsebességre képes. Két személy számára kényelmesen használható a mindennapi városi feladatok elvégzéséhez.

A tudás és a tapasztalat egységéről Forstner Bertalannal a Budapesti Műszaki Egyetem Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének fiatal docensével beszélgettünk, akit a közelmúltban Az év informatika oktatójának választottak.

Cégismertetőinket a Suzukinak is dolgozó Ajkai Elektronikai Kft.-vel, illetve a Metálplaszttal folytattuk, Alsó-Jászság meghatározó munkaadójának célja az autóipari arány növelése. Jó úton járnak: az ötlettől a késztermékig mindent képesek megvalósítani, köszönhetően a több mint húszéves múltnak, s annak, hogy a korszerű fröccsöntő gépeket saját, modern szerszámüzemükből tudják ellátni.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink