Elemzések Ez történt a 9. héten a magyar járműiparban

Ez történt a 9. héten a magyar járműiparban

Biró Csongor | 2014.02.28 12:00

Ez történt a 9. héten a magyar járműiparban

A forint mozgását immár a líra és a török belpolitika mellett az ukrán események is befolyásolják, hiába erősödött a héten a forint, stabil támaszt nem ért el, a magyar tőzsde is zuhant a Mol-nak és az OTP-nak köszönhetően. Folytatódik a növekedési hitelprogram, az EU kedvező véleménnyel van a hazai gazdaság kilátásairól és az autóipari vállalkozások is újabb beruházásokról adtak számot.

Hirdetés

Gyártók

Határozott optimizmus jellemzi a magyar járműipar kilátásait. A Kopint-Tárki téli negyedéves konjunktúratesztjének eredményei szerint igen kedvező folyamatok zajlottak le 2013 utolsó negyedévében a magyar feldolgozóiparban: csaknem az összes, a jelenlegi helyzetet és a kilátásokat mérő konjunktúra-indikátor jelentősen emelkedett az őszi állapotokhoz képest. A konjunktúrabarométer az októberi 50 pontról januárban 58-ra, a bizalmi index 49 pontról 56 pontra emelkedett. Az 50 pont körüli teljesítmény jelenti a stagnálást az ágazatban, az ennél kisebb érték zsugorodásra utal. 2014 első negyedévében egy százalék feletti bővülés várható a fémalapanyag és fémfeldfolgozási termékek gyártásában, a járműgyártásban, a villamosberendezés-gyártás valamint a gép, gépi berendezés gyártásában.

A hazai autó- és motorgyártókra is komoly hatással van az Európai Parlament (EP)által kedden Strasbourgban megszavazott szabály, amelyek értelmében az unióban forgalmazott új autók kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátásának megengedett mértékét a 2015-ös 130 grammról 2020-ra 95 grammra szorítják le. A jogszabály értelmében 2020 és 2022 között még lehetséges lesz az, hogy egy-egy gyártó "legtisztább" autótípusa nagyobb súllyal essék latba a márkára megállapított átlagszennyezés kiszámításakor, mint a legszennyezőbb típus.

Az idei genfi szalon egy kicsit Győrről is szól: Genfben állítja ki az S3 Cabriolet modelljét az Audi. A nyitott kompakt négyüléses 2.0 TFSI motorja 300 lóerős, maximális forgatónyomatéka 380 newtonméter. Az év igazi nagy dobása azonban az új TT Coupé lesz.

Audi S3 Cabriolet

Beszállítók

A héten jelentették be, hogy jelentős német-amerikai megbízást nyert el a Hantech, a csornai székhelyű magyar cég bálázógépeket és azok részegységeit szállíthatja a Welger cégcsoportnak. Márciustól Aventics Kft. néven működik tovább az egri Rexroth Pneumatics Kft.

Kétszázmillió forintból bővítette telephelyét a Transmoduls. A vállalat veszprémi telephelyén egy volt raktárépületből 1220 négyzetméter újult meg. A cég a beruházáshoz 88 millió forint uniós támogatást nyert az Új Széchenyi Terv keretében. Több mint 227 millió forint összértékű technológiai fejlesztést valósított meg nyíregyházi gyárában az autók belső borítóelemeinek gyártásával foglalkozó Eissmann Automotive Hungaria Kft.

Rossz hírekkel is szolgált az ágazat, a növekvő eredményről beszámoló BASF Magyarország helyett Lengyelországot választotta újabb befektetése színhelyéül. 48 milliárd forintos járműipari befektetés talált máshol otthonra. A vállalat hazai vezetője szerint a logisztikai adottságok alapján döntöttek. A német konszern az év végéig megszünteti solymári termelő üzemét, a BASF Poliuretán Hungária Kft.-t. Nem azért, mintha nem bővülne a cég forgalma és eredményessége, hanem azért, mert a BASF méretgazdasági indokkal koncentrálni igyekszik a szétaprózódott gyártóegységeit. Hasonló okokból szűnt meg néhány hónapja egy svédországi gyár is.

Szolgáltatók

Közép-alföldi gazdasági övezetet alakít ki Kecskemét és Szolnok. Az erről szóló konzorciumi megállapodást a két város polgármestere, Zombor Gábor és Szalay Ferenc írta alá február 27-én Tiszakécskén. Zombor Gábor interjút adott lapunknak, amelyben elmondta, hogy a Mercedesnél hamarosan beindul a harmadik műszak és a város nagyon komoly eséllyel pályázik egy újabb modell gyártására is. 2014-ben eléri a maximális kapacitást a termelés, így 37 százalékkal több autó készül. Kecskemét a magára találó és a duális képzésben élen járó főiskolával együtt visszavonhatatlanul autóipari, beszállítói központ lett, ahol fontos a helyiadó-bevétel, de nem akarják a maximumot kisajtolni a vállalkozásokból.

Zombor Gábor és Frank Klein a Mercedes-gyár tetején

A Menedzserek Országos Szövetsége 2013. évi Év Menedzsere díját Kővágó-Laky Andrea, a Ford Közép-és Kelet-Európai Kft. ügyvezető igazgatója vehette át. A Trigo lett az év vállalkozása Hatvanban.

Oktatás

Dübörög a duális képzés, az Audit tevékenységéért kitüntették, Kecskeméten újabb cég, a Hilti Szerszám Kft. is beszállt a tanításba. Hazánkban próbálta ki először az anyavállalaton kívül nemzetközi képzési rendszerét a németországi székhelyű, idehaza mintegy 1030 embert foglalkoztató Veritas AG. Tíz oktatási intézményt kiszolgáló laboratóriumot adtak át a salgótarjáni Bolyai János Gimnázium és Szakközépiskolában.

26 országból háromezer diák érkezik májusban Rotterdamba, hogy egy liter üzemanyaggal vagy egy kilowattórának megfelelő energiával a lehető legnagyobb távolságot tegyék meg saját tervezésű és építésű járműveikkel. Rotterdam idén május 15. és 18. között ismét a világ egyik legizgalmasabb üzemanyag-hatékonysági és mobilitási versenyének, illetve kiállításának ad otthont a Shell Eco-marathon 2014 rendezvény keretében. A magyar csapatokat részletesen is bemutatjuk az Autoprón.

Hitelprogram

Február 21-ig 50 milliárd forint összegű új szerződést kötöttek a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja második szakaszában. A jegybank szakértői szerint a növekedési hitelprogramban az idei második negyedévtől várható élénkülés. Az MNB-ben arra számítanak, hogy a második szakaszban meghirdetett 500 milliárd forint hitel el fog menni. 2013 utolsó negyedévében a vállalati hitelek törlesztései mintegy 181 milliárd forinttal haladták meg a hitelfolyósításokat, a növekedési hitelprogram új szerződései visszafogottak voltak a tavalyi év végén. A kkv-szektort tekintve az éves növekedési ütem pozitív maradt 2013 utolsó negyedévében, bár a felmérések szerint a bankok döntő többsége nem változtatott a szigorú hitelfeltételeken. A növekedési hitelprogram igénybevételében inkább 2014 második negyedévétől várható felívelés, így a hitelfelvételek nagyobb részére 2014 második félévében kerülhet sor, ami az uniós támogatásokból befolyó összegek nyárra várható megismerése mellett a beruházásokat általában is jellemző szezonalitásnak tudható be.

Ipari árak

2014 januárjában a belföldi- és az exportár-változás eredőjeként az ipari termelői árak átlagosan 0,7 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest, az emelkedés azonban jórészt a gyengülő forintnak köszönhető. A feldolgozóipari ágazatok árnövekedését ellensúlyozta az energiaszektorban bekövetkezett árcsökkenés - derült ki a héten. 2014. januárban az ipar belföldi értékesítés árai összességében nem változtak, ezen belül a feldolgozóipari ágazatok árai 1,0 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest. Legnagyobb mértékben a járműgyártás (2,9 százalék), a vegyi anyag, termék gyártása (1,8 százalék) és a villamos-berendezés gyártása (1,6 százalék) ágazatok árai nőttek. Az ipar forintban mért exportértékesítési árai 1,2 százalékkal, a feldolgozóipari árak 1,3 százalékkal növekedtek 2014. januárban az előző havihoz képest. A vegyi anyag, termék gyártásában (2,6 százalék), a járműgyártásban (2,3 százalék) és a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában (2,1 százalék) emelkedtek jelentősebben az árak. Csökkentek az árak a gép, gépi berendezés gyártásában (1,5 százalék), a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban (0,6 százalék).

Kedvező prognózis

Az Európai Bizottság kedden nyilvánosságra hozott prognózisa Magyarországon idén és jövőre is 2,1 százalékos GDP-növekedést jósol, és kiemeli, hogy a gazdasági recesszióból 2013-ban kiemelkedő Magyarországon a gyorsuló növekedést elsősorban a belföldi kereslet élénkülése ösztönzi. A bizottság becslései szerint tavaly a GDP 2,5 százaléka körül alakult a magyar államháztartási deficit, amely az idén és jövőre ennél valamivel magasabb lesz, de nem haladja meg a 3 százalékot. Az idei évre szóló korábbi, őszi előrejelzésénél optimistább lett a mostani. A GDP-növekedését 2014-2015-ben csak a belső fogyasztás - háztartások fogyasztása, beruházások, kormányzati fogyasztás - adja majd a brüsszeli testület szerint, míg a korábbi években a nettó export jelentette a húzóerőt.

Bővülő beruházások

A KSH pénteken közzétett adatai alapján 2013. IV. negyedévi nemzetgazdasági beruházások 14,9 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezen belül a gép- és berendezés beruházások 16 százalékkal emelkedtek. A kereskedelem, gépjárműjavításban a beruházások volumene 14 százalékkal emelkedett. A beruházások közel egyharmadát adó feldolgozóipar 11,5 százalékos növekedését elsősorban a gumi, műanyag, nem fém ásványi termék gyártása alágazat beruházásainak bővülése adta. 2013-ban a több évnyi csökkenést követően 7,2 százalékkal nőttek a beruházások az előző évhez képest. A gép- és berendezés beruházások 8,5 százalékkal emelkedtek. A legnagyobb súlyt képviselő feldolgozóipar beruházásai 4,9 százalékkal emelkedtek, ami elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállító ágazatok beruházásaiban tapasztalt bővülésnek tudható be.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink