Elemzések Ennyit fizetnek a magyar járműiparban

Ennyit fizetnek a magyar járműiparban

Gégény István | 2015.04.16 06:48

Ennyit fizetnek a magyar járműiparban

Míg a nyugati világban bevett gyakorlat az üvegzseb alkalmazása, Magyarországon tabunak számít bevallani, ki mennyit visz haza. Mégsem lényegtelen információról van szó, meg is mutatjuk, mennyi az annyi.

Hirdetés

Ha szeretné tudni, mennyit keres mondjuk a Renault vezére, Carlos Ghosn, ide kattintva máris megtudhatja. A Ford vezérkarában ilyen bérekkel hálálják meg a kemény munkát. A VW, a Daimler és a Siemens vezetőjének fizetését már évekkel ezelőtt közöltük. Mindegyik szép összeg, amire keveseknek van kilátása. De mennyit keres vajon egy magyar villamosmérnök, minőségügyi osztályvezető, netán igazgatósági tag. Titok.

Annyira azért mégsem, annak is köszönhetően, hogy a magyar munkaerőpiac mérnöki szegmensében tapasztalható szakemberhiány miatt a vállalatok között nem ritka a pozíciók bérezésének összehangolása. Így ugyanis megelőzhető, hogy 20-30 ezer forintos különbözöttekkel csábítgassanak el egymástól munkaerőt.

Megkeresésünkre Pethő Anikó, az Aarenson Consulting személyügyi tanácsadó cég társalapítója konkrét számadatokkal jelölte ki az egyes foglalkoztatási szintek bérsávjait. A járműiparban mérnökként elhelyezkedő pályakezdők 220-250 ezer forintos havi fizetésre számíthatnak – a cikkben szereplő valamennyi összeg bruttó bérre vonatkozik –, a mezőnyből azonban kiemelkednek az informatikusok, ők 320-350 ezres induló bérrel kalkulálhatnak.

Pethő Anikó, az Aarenson Consulting társalapítója

4-5 évnyi szakmai tapasztalattal egy gépészmérnök már 400-450 ezres fizetésre számíthat elhelyezkedéskor, az informatikusok 450-500 ezres havi bért várhatnak el reálisan.

Az expert szinten – személyügyi osztályvezetői, gépgyártás-technológusi pozíciókban – 700-800 ezres havi bért fizetnek a cégek, míg a menedzserek körében a 900 ezres – 1,1 milliós sávban mozognak a fizetések.

A kkv szektor annyiban hátrányból indul munkáltatóként a multikkal szemben, hogy a cafeteria területen általában kevésbé előnyös juttatásokat tudnak kínálni, ez havi 20-40 ezres mínuszt jelent a kisebb vállalatoknál elhelyezkedők számára. A bérszintet ennek ellenére több kisebb vállalkozás képes tartani a nagyokkal, ám aki folyamatosan felfelé szeretne haladni a ranglétrán, az globális cégeknél találhatja meg leginkább a számításait. Aki azonban komplex, színes feladatokra, változatos munkára vágyik, a kisebb cégeknél tud jobban kiteljesedni. Az ezzel kapcsolatos felismerés és helyes döntés pedig hosszú távon legalább akkora értéket képvisel, mint az, hogy mennyi pénz érkezik alkalmazottként havonta a bankszámlánkra.

Pethő Anikó hozzátette, hogy a környező országokhoz viszonyítva Csehországban a hazaihoz hasonló, talán egy kicsit magasabb a bérszint, míg Romániában például kevesebb fizetést kapnak az alkalmazottak ugyanazért a munkáért, a szlovák járműipari bérekről pedig ebben a cikkünkben írtunk. A gyakran mintaként emlegetett Németországban a kezdő mérnöki bér 2000-2500 euró, míg egy senior 3000-3500 euró vihet haza. Bár vonzóan hangzik a többszörös szorzó, a bérek mellett az árak, a mindennapi életvitel fenntartása nagyjából hasonlóan aránylik a hazai viszonyokhoz.

Érdekes kitekintést tenni a brit járműipari bérekre: ott átlagosan a hazai fizetés dupláját vihetik haza havonta a munkatársak, ám jellemző trend, hogy a magyar szakemberek akár alacsonyabb szinten is hajlandóak elhelyezkedni. Tehát egy gépészmérnök akár műszaki rajzolóként elhelyezkedik a szigetországban – tette hozzá Pethő Anikó.

Hogy ezek után érdemes-e csomagolni? Mindenki egyénileg tud csak választ adni erre a kérdésre. Sokkal hasznosabbnak tűnik idehaza az informatika felé orientálódni, illetve az adott, már elsajátított szakterületen minél magasabb tudásszintre és gyakorlatra szert tenni. A mobilitás pedig országon belül sem hátrány – sok cég egyedi juttatásokkal hálálja meg, ha egy másik régió jól képzett szakembere őket választja.

Kiemelt Partnereink