Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Brexit: a nehezebb utat választják a britek
A hard brexit forgatókönyvét választja Nagy-Britannia, vagyis a tervek szerint teljesen elhagyja az Európai Uniót Theresa May szerint. Az egységes piac elhagyásának bejelentés a munkavállalóktól az autógyártókig szinte mindenkit érint.
Hosszabb szünet után újabb részletek kerültek nyilvánosságra a brexittel kapcsolatban, Theresa May ugyanis az EU-tagállamok által már régóta várt részleteket osztott meg a közösség elhagyásával kapcsolatban. A brit miniszterelnök legelőször is leszögezte, nem gondolkodnak köztes megoldásokban, sőt még a nem EU-tag, de különböző befizetések miatt a közös piachoz hozzáférő Norvégia példája sem követendő számukra.
Persze a szigetország mégsem vágná el magát a kontinens többi országától, az egységes piac és a vámunió teljes elhagyását követően a britek szabadkereskedelmi megállapodást kötnének az Európai Unióval, vagyis szeretnének a „szomszéd legjobb barátja” lenni. A miniszterelnök szavai előrevetíthetik a márciusban kezdődő kilépési tárgyalások törekvéseit, azonban újabb kérdéseket is felvetnek.
A legfontosabb ilyen, hogy a bevándorlás jövőbeli korlátozása hogyan érinti a jelenleg is Nagy-Britanniában dolgozó külföldieket – ha egyáltalán az EU nyomása ellenére sikerül ilyen korlátozást bevezetni. Az Unió korábban ugyanis a kilépés utáni kedvezményes szerződések előfeltételének nevezte a munkaerő szabad áramlásának további biztosítását. A problémára gyorsan kell megoldást találni, hiszen a tervek szerint a tárgyalássorozat mindössze két évet venne igénybe.
Felmerül az is, milyen következményei lesznek az hard brexitnek, majd az azt követő újabb közeledésnek a vállalati szektorra nézve. Az Automobilwoche az ügyben legjobban érintett német gyártó, a BMW példáján keresztül mutatja be, mi jöhet az autóiparban: a két brit leányvállalattal is rendelkező konszern központi márkája csökkenő brit kereslettel és megugró exportálási költségekkel számolhat. A Rolls-Royce viszonylag szerencsés helyzetben van, hiszen a luxustermékek fogyasztói kevésbé reagálnak érzékenyen a vámok miatti áremelkedésre, a Mini esetében viszont sokkal meghatározóbb lesz a brit piac – a kontinensre exportált kocsik megugró ára pedig már nagyobb visszaeséseket okozhat. A nagy-britanniai üzemmel rendelkező külföldi autógyártók hasonló nehézségekre készülhetnek.
Összességében az látszik, hogy a brit döntéshozóknak pontos elképzeléseik vannak a brexittel kapcsolatban, ám az valószínűtlen, hogy mindezeket érvényesíteni is tudják a megmaradó európai közösséggel szemben, hiszen nem a ők alkotják a tárgyaló felek többségét.