Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Látogasson el díjmentesen az Ipar Napjai kiállítására!
2024.04.25 07:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
BMW-üzemzavar: maguknak csinálták a bajt a bajorok
Még a cégóriások között is megesik időnként, hogy homok kerül a termelés gépezetébe, és egyetlen apró hiba miatt gyorsan eurómilliós károk keletkeznek. De mit lehet tenni a beszállítói lánc még stabilabb működéséért?
Ahogy arról beszámoltunk, múlt héten több földrészen is fel kellett függeszteni egyes BMW-modellek gyártását, mivel a bajor prémiumgyártó kifogyott a kormány egyik alkatrészéből. A több ezer prémiumjármű a just-in-time rendszer sérülékenysége miatt nem készült el, ugyanis a BMW egyik közvetett beszállítója, egy meg nem nevezett olasz vállalat nem tudta elkészíteni a kormányművek egyik öntött alkatrészét. Az olaszok miatt a munka a Boschnál is zavart okozott, a probléma innen terjedt át a BMW-re. Miközben a termelés lassan visszatér a rendes kerékvágásba, az Automobilwoche áttekintette, hogyan lehetne védekezni a hasonló esetek ellen.
A lap arra jutott, hogy a kényszerleállást végső soron a BMW magának köszönheti, hiszen a beszállítói lánc megtakarítási célú egyszerűsítése (például a párhuzamosságok megszüntetése) miatt gyakran egyetlen beszállító is képes megbénítani a gyártást, vagy annak egy részét. Hasonló probléma lehet, ha egy-egy alkatrészt csak egy szűk földrajzi régióból szerez be a gyártó. Ugyanakkor az adott igény egyetlen forrásból való kielégítése (single sourcing) a kisebbik rossz, amit tudatosan választanak a cégek, hiszen a függőséget csökkentő több, azonos profilú beszállítói kontakt fenntartása jóval drágább lenne, csakúgy, mint a készlettartás újbóli bevezetése.
Hasonló, beszállítók miatti esetek viszonylag gyakran előfordulnak, tavaly nyáron például a VW Passat termelése került veszélybe a Prevent-cégcsoport miatt. Az üléseket gyártó cég hatóságig is eljutó pozícióharca végül százmillió eurójába került a VW-nek. Balesetek és természeti katasztrófák is előidézhetnek hasonló kihívást, a Toyota és a Japánban megszokott földrengések kapcsolatáról itt írtunk.
Azonban a beszállítói üzemzavarok oka irreleváns, a kritikus hangsúly a lehetséges dominóeffektus kialakulásán van – ezt már Stefan Kemény, az autógyártók beszállítói láncával kapcsolatos tanácsadásra specializálódott cég dolgozója mondta. Szerinte ma az autóipari ellátási- és értéklánc olyan szorosan összeolvadt, hogy a stabilitás folyamatos fenntartására a menedzsment gyakran már-már képtelen. Annak, hogy egy üzemzavar is óriási kihívássá eszkalálódhat, három fő oka van:
- a korábbi botrányok (például a VW és a Prevent ügye) ráébreszthették a beszállítókat alkuerejük nagyságára, így konfliktushelyzetben akár fegyverként is használhatják a teljesítések lassítását
- az ellátási láncok egyre összetettebbek, a gyártók pedig az egyes, magas hozzáadott értékű folyamatok kiszervezésével extra kockázatot vállalnak. Ez ellen csak a dual-, vagy inkább multisourcing (vagyis a párhuzamosságok költséges kiépítése) jelent megoldást
- közben a termékek is egyre összetettebbé válnak a speciális, innovatív szempontok (tömegcsökkentés, hibrid hajtás, komplex mobilitási szolgáltatásnyújtás stb.) miatt, így fiatal termelővállalatok/digitális szolgáltatók is fontos szereplővé válnak az ellátási láncban.
Az ezek alapján történő alapos elemzéssel, vészforgatókönyvek kialakításával, kockázatkezeléssel könnyebben elkerülhető a termeléskiesés. Ezekre már csak azért is szükség van, mert az ellátási-termelési láncok idővel csak még komplexebbé válnak.