Elemzések BMW-üzemzavar: maguknak csinálták a bajt a bajorok

BMW-üzemzavar: maguknak csinálták a bajt a bajorok

autopro.hu/B.B. | 2017.06.02 06:30

BMW-üzemzavar: maguknak csinálták a bajt a bajorok

Még a cégóriások között is megesik időnként, hogy homok kerül a termelés gépezetébe, és egyetlen apró hiba miatt gyorsan eurómilliós károk keletkeznek. De mit lehet tenni a beszállítói lánc még stabilabb működéséért?

Hirdetés

Ahogy arról beszámoltunk, múlt héten több földrészen is fel kellett függeszteni egyes BMW-modellek gyártását, mivel a bajor prémiumgyártó kifogyott a kormány egyik alkatrészéből. A több ezer prémiumjármű a just-in-time rendszer sérülékenysége miatt nem készült el, ugyanis a BMW egyik közvetett beszállítója, egy meg nem nevezett olasz vállalat nem tudta elkészíteni a kormányművek egyik öntött alkatrészét. Az olaszok miatt a munka a Boschnál is zavart okozott, a probléma innen terjedt át a BMW-re. Miközben a termelés lassan visszatér a rendes kerékvágásba, az Automobilwoche áttekintette, hogyan lehetne védekezni a hasonló esetek ellen.

A lap arra jutott, hogy a kényszerleállást végső soron a BMW magának köszönheti, hiszen a beszállítói lánc megtakarítási célú egyszerűsítése (például a párhuzamosságok megszüntetése) miatt gyakran egyetlen beszállító is képes megbénítani a gyártást, vagy annak egy részét. Hasonló probléma lehet, ha egy-egy alkatrészt csak egy szűk földrajzi régióból szerez be a gyártó. Ugyanakkor az adott igény egyetlen forrásból való kielégítése (single sourcing) a kisebbik rossz, amit tudatosan választanak a cégek, hiszen a függőséget csökkentő több, azonos profilú beszállítói kontakt fenntartása jóval drágább lenne, csakúgy, mint a készlettartás újbóli bevezetése.

Hasonló, beszállítók miatti esetek viszonylag gyakran előfordulnak, tavaly nyáron például a VW Passat termelése került veszélybe a Prevent-cégcsoport miatt. Az üléseket gyártó cég hatóságig is eljutó pozícióharca végül százmillió eurójába került a VW-nek. Balesetek és természeti katasztrófák is előidézhetnek hasonló kihívást, a Toyota és a Japánban megszokott földrengések kapcsolatáról itt írtunk.

Azonban a beszállítói üzemzavarok oka irreleváns, a kritikus hangsúly a lehetséges dominóeffektus kialakulásán van – ezt már Stefan Kemény, az autógyártók beszállítói láncával kapcsolatos tanácsadásra specializálódott cég dolgozója mondta. Szerinte ma az autóipari ellátási- és értéklánc olyan szorosan összeolvadt, hogy a stabilitás folyamatos fenntartására a menedzsment gyakran már-már képtelen. Annak, hogy egy üzemzavar is óriási kihívássá eszkalálódhat, három fő oka van:

  • a korábbi botrányok (például a VW és a Prevent ügye) ráébreszthették a beszállítókat alkuerejük nagyságára, így konfliktushelyzetben akár fegyverként is használhatják a teljesítések lassítását
  • az ellátási láncok egyre összetettebbek, a gyártók pedig az egyes, magas hozzáadott értékű folyamatok kiszervezésével extra kockázatot vállalnak. Ez ellen csak a dual-, vagy inkább multisourcing (vagyis a párhuzamosságok költséges kiépítése) jelent megoldást
  • közben a termékek is egyre összetettebbé válnak a speciális, innovatív szempontok (tömegcsökkentés, hibrid hajtás, komplex mobilitási szolgáltatásnyújtás stb.) miatt, így fiatal termelővállalatok/digitális szolgáltatók is fontos szereplővé válnak az ellátási láncban.

Az ezek alapján történő alapos elemzéssel, vészforgatókönyvek kialakításával, kockázatkezeléssel könnyebben elkerülhető a termeléskiesés. Ezekre már csak azért is szükség van, mert az ellátási-termelési láncok idővel csak még komplexebbé válnak.

Kiemelt Partnereink