Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az innováció mint a siker kulcsa – az autóipar Szlovákiában
A szlovákiai autóipar jelenéről és várható jövőjéről tartott előadást Jaroslav Holecek, a Szlovák Köztársaság Autóipari Szövetségének elnöke a PwC II. Autóipari Konferenciáján, Győrben.
A gépjárműipar szempontjából Szlovákia hasonló versenyelőnyökkel indult – és rendelkezik ma is, mint a többi kelet-közép-európai ország: a kedvező földrajzi fekvés mellett alapvető telepítési tényező volt a relatíve alacsony munkabérek és nyersanyag, valamint energiaköltségek alacsony szintje. Ez utóbbi fontosságát, valamint a vonalas infrastruktúra kiépítettségének pozitív gazdasági hozadékát mutatja, hogy elsősorban az ország nyugati térsége vonzotta az OEM-eket és nyomukban a beszállítói hálózatot.
(1) Szlovákia ipara, és autóipara (forrás: PwC) |
A szlovák gépjárműipar tengelyét három zöldmezős autógyári beruházás képzi: a Volkswagen konszern pozsonyi gyára, a PSA Peugeot-Citroën nagyszombati és a Kia zsolnai gyára. Az ipari termelés jelentős része e három gyárhoz kapcsolódik közvetlenül, vagy a beszállítói hálózaton keresztül közvetve.
(2) OEM-vállalatok, és a beszállítóik Szlovákiában (forrás: PwC) |
A VW gyára a 90-es évek elején kezdte meg működését, és az ország legnagyobb termelővállalatává vált; 2004-ben például Szlovákia teljes exportjának 20 százalékát adta. A pozsonyi gyár felépítése lökést adott az autóipari beszállítói hálózat fejlődésének is: 2008-ra megtízszereződött a beszállítói hálózat árbevétele, azaz 9 milliárd eurót tett ki ebben az évben. Természetesen a szektor gyarapodásában 2006-tól a Kia és a Peugeot-Citroën gyár is aktívan kivette a részét. Földrajzi elhelyezkedés tekintetében a beszállítók a nagy autógyárak vonzáskörzetében, valamint Kassán jelentek meg, zömében az említett három OEM-vállalat zöldmezős beruházásának eredményeként. Az ország nyugati régiójában 202 beszállító, a keleti részen 72 beszállító szolgálja az autóipart.
(3) A szlovák autóipar beszállítói - „Ki mit gyárt?” (forrás: Pwc) |
Szlovákia a három OEM megjelenésének és a rájuk épülő beszállítói hálózat fejlődésének köszönhetően Kelet-Közép- Európa egyik vezető autógyártójává vált. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy az autóiparban foglalkoztatottak száma 2010-ben enyhe visszaesés után ismét átlépte a 70 000 fős határt, 2011-ről 2012-re pedig a növekedés elérte a 3,5 %-ot.
Az iparág súlyát jelzi, hogy 2001-ben a valamivel kevesebb, mint 200 ezer legyártott gépjárműről 2012-re 900 ezerre növekedett a gyártás volumene, miközben a válság évei jelentősen megtépázták a cégek teljesítményét. Iparági előrejelzések szerint szlovák gépjárműgyártás volumene a jövőben még tovább növekszik majd. Ennek egyik bizonyítéka, hogy az ezer lakosra jutó új autók számával, 171-el Szlovákia az első helyen állt 2012-ben. Ez a szám, ugyanitt 2011-ben 118/1000 lakos, míg Magyarországon ez a szám 2011-ben 20/1000 lakos volt.
(4) Jelentős hányadú növekedés az autógyártásban 2011-ről 2012-re. Minimális növekedés 2013-ban is várható (forrás: PwC) |
Szlovákia gépjárműipari vonzerejében a költségelőnyön nyugvó versenyképességet egyre inkább felváltja a termékinnováció folyamata, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi K+F tevékenység beépülése az értékláncba. Ez a stratégia egyre inkább áthatja a beszállítói hálózat egészét.
Jól jelzi a folyamatot az egyre erősödő klaszteresedési tendencia, ahol a kutatóintézetek és az egyetemek is részt vesznek a fejlesztésben. Példaértékű a Volkswagen együttműködése a Szlovák Műszaki Egyetemmel, vagy szintén megemlítendő az új szakirányok indítása, mely a mérnökképzés táptalaját biztosítja a gépjárműipari vállalatok számára. A PSA Peugeot-Citroën az egyetemi szférával közös együttműködésben támogatta a szakmai laboratóriumok kiépítését és felszerelését.
A válság éveiben tapasztalható visszaesések, ahogy azt a foglalkoztatottak számának a 2010-es évet megelőző alakulásán, és az autógyártás csökkenésén (4-es grafikon 2008-2010) láthatjuk, a válság évei alatt láthatóvá vált a szlovák gazdaságpolitika egyik árnyoldala: nevezetesen ha a gépjárműipar megroppan, az drasztikusan hat az ország gazdasági növekedésére (1. grafikon).
Világos, hogy teljes mértékben a visszaesést nem lehet kivédeni, de a tudásalapú hozzáadott értékek növelése, és a beszállítói hálózat integrálódása a nagy OEM-eket képes lehet az országban tartani. Habár az üzleti működésben vannak a szlovák gépjárműiparnak elmaradásai a nyugati országokhoz viszonyítva, úgy tűnik, hogy felismerték a vállalatok, hogy a hozzáadott tudásérték (K+F) bővítése mind beszállítói, mind OEM-szinten a fejlődés záloga lehet.
A cikkben szereplő grafikonokat Jaroslav Holecek előadásának anyagából kaptuk.