A nagy CNG-LNG körkép – Földgázzal hajtott Audit mutattak be Gödöllőn

Szerző: autopro.hu/W.A. | 2017.05.18. 14:37

2020-ra közel 67 ezer sűrített földgázzal hajtott személyautó lesz az országban. Ezt a mezőnyt erősíti majd az Audi A4 g-tron is, amelyet az A5 g-tron CNG-vel együtt a napokban kezdtek el értékesíteni Németországban. A földgázzal hajtott modellek motorjai Győrben készülnek.

Több fontos premierre is sor került a csütörtökön záruló gödöllői V. CNG&LNG Szakmai Konferencia és Járműipari kiállításon: a CNG-motoros Audi mellett ugyanis Magyarországon először mutatták be az új Iveco Stralis NP LNG nyergesvontatót, és kiderült az is, milyen lesz a jövő Ikarusa.

Előbb azonban ejtsünk néhány szót a gázhajtású járművek hazai statisztikáiról. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által nemrég elkészített szakpolitikai programban olvasható magas elterjedési prognózis szerint 2020-ra idehaza közel 67 ezer sűrített földgázzal (CNG) hajtott személyautó, 7300 darab CNG kisteherautó, 2590 darab nehéz üzemű teherjármű és legalább 1500 darab CNG-busz lehet forgalomban.

A nitrogén-dioxid mentes üzemet biztosító földgázüzemű járművek elterjedéséhez természetesen szükség van Magyarországon egy megfelelő sűrűségű töltőhálózat kiépítésére- figyelmeztetnek szakemberek. Jelenleg 11 nyilvános töltőállomás fogadja az autósokat nap mint nap. Legutóbb éppen a Blue Green Way Kft. nyitott CNG-kutat Keszthelyen és a cég tervei között további töltőállomások építése szerepel. „Hamarosan megnyitjuk nagykanizsai CNG-kutunkat, de tervben van még egy siófoki, egy tiszaújvárosi, valamint még két budapesti kút nyitása is, melyeket remélhetőleg 2017 év végéig át tudunk adni” – jegyezte meg Zsandarova Krisztina, a BGW Kft. kereskedelmi igazgatója.

További 39 CNG-töltőállomás valósulhat meg hazánkban a következő két évben az Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) által fejlesztett Clean Fuel Box projekt keretében. Az elképzelések szerint ezek a töltőpontok elpárologtatott cseppfolyósított földgázzal (LNG) szolgálhatnák ki az autósokat az ország bármely pontján.

A két program - kiegészülve a dunai LNG-hajózás megteremtését szolgáló PAN-LNG-4-Danube projekttel - összesen 30 millió eurós támogatásban részesült az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköznek (CEF) köszönhetően. A PAN-LNG Projekt révén a hazai töltőpontokra jutó LNG megújuló forrásból származik majd. A BioLNG az évtized végére a hazai közlekedés megújuló részarányának fontos részét fogja biztosítani, miközben az Unió tagállamainak az évtized végére egységesen kell biztosítaniuk 10 százalékot a közlekedési energiamixből.

Gázmotor Győrből

Németországban a konferenciával egy időben kezdődött az új Audi A4 Avant g-tron és az A5 g-tron CNG-személyautók értékesítése. A konszern legújabb földgázzal hajtott modelljeinek motorja Győrben készül. Az erőforrás fejlesztésében magyar mérnökök is részt vettek. A jármű motorjának alapja egy 2.0 TFSI erőforrás, melyben az égési folyamat hatékonyságát az Audi mérnökei tovább optimalizálták. A turbófeltöltővel ellátott motor 170 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, maximális nyomatéka 270 Nm, amely már 1 650 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.

Az új Audi A4 Avant g-tron 4 kilogrammnál is kevesebb CNG-t fogyaszt 100 kilométerenként. „Ez azt jelenti, hogy ekkora távolság megtétele alig kerül többe 1200 forintnál, de akkor a környezetvédelmi előnyök még szóba sem kerültek. A modell szén-dioxid kibocsátása kevesebb, mint 100 g/km, emellett teljes mértékben szilárdrészecske-mentes üzemet biztosít. Mint ismeretes ezek tehetők felelőssé a szív- és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések túlnyomó részéért” – mondta el Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. Az új Audi gáztartálya 19 kg gáz tárolására képes, ez több mint 500 kilométeres hatótávra elegendő. Amikor a gázmennyiség 0,6 kg, illetve a gáznyomás 10 bar alá csökken, a vezérlés automatikusan átvált benzinüzemre, mely további sok száz kilométer megszakításmentes haladást biztosít.

A turbófeltöltővel ellátott motor 170 lóerős teljesítménnyel rendelkezik

Az Audi Hungaria járműhajtás fejlesztési területe Ingolstadttal szoros együttműködésben dolgozott az első Audi által fejlesztett gázüzemű szériamotoron.

Bemutatkozott az LNG-nyergesvontató

Az idei jubileumi gázkonferencián került sor az Iveco NP Stralis LNG nyergesvontató premierjére is. Az Iveco által fejlesztett cseppfolyósított földgázzal üzemelő nyergesvontató jelentős, 1500 kilométert meghaladó hatótávval rendelkezik, ennek köszönhetően ez a típus képviseli a jövőt a környezetbarát és hatékony távolsági áruszállítás területén. Az NP-ben dolgozó új erőforrás teljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig 1700 Newtonméter amely már megfelel a hasonló lökettérfogatú dízelmotorok paramétereinek. Ezen érték 17%-kal magasabb, mint a legjobb gázüzemű versenytársaké.

Az Iveco NP Stralis LNG nyergesvontató

Az új nyergesvontatót a kimagasló teljesítmény, a legnagyobb elérhető fülke, valamint a kiemelkedő megoldások teszik különlegessé. A fejlesztések révén a teljes birtoklási költség (TCO) 3%-kal alacsonyabb az előző modellekhez képest, az üzemanyag költségek pedig akár 40%-kal alacsonyabbak is lehetnek a dízel járművekhez mérten. Az új Stralis NP az első teherautó, amely valódi alternatívát biztosít a hosszútávú fuvarfeladatok esetén a dízelüzemű járművekkel szemben.

Érkezik az új Ikarus

A konferencia látogatói először hallhattak a készülő Ikarus 127 LNG autóbuszról, mely egy cseppfolyósított földgázzal hajtott autóbusz lesz. A városi felhasználásra tervezett 12,7 méter hosszú autóbusz 500 kilométert meghaladó hatótávolsággal fog rendelkezni. A jármű hajtásáról a Cummins híres ISLG erőforrása gondoskodik 300 lóerős teljesítménnyel. A busz nem csak sokkal csendesebb, korommentes és szinte teljesen NOx mentes közlekedést tesz lehetővé, de a környezetbarát üzem alacsony üzemeltetési költséggel is társul, miközben a vételára sem rugaszkodik el a dízeles buszokétól. „Az új LNG üzemű Ikarus busszal ismét feltehetjük a magyar buszgyártást a világtérképre. Már most több országból érdeklődnek a jármű iránt, LNG-üzemű autóbuszt ugyanis egyelőre szinte senki nem kínál Európában, holott Spanyolország, Nagy-Britannia, a Benelux-államok és a Skandináv államok már jelentős LNG-t használó országoknak számítanak” – jegyezte meg az MGKKE elnöke.