A KPMG mindig tud frissíteni: újabb válaszok a járműipar jövőjéről

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.02.16. 08:45

Interaktív felülettel és a korábbinál is frissebb, ágazati vezetőktől kapott válaszokkal áll szolgálatba a Global Automotive Executive Survey 2017 - az iparág gyorsabban változik, mint hinné!

A Föld 42 országából származó közel ezer autóipari, vezető beosztású dolgozó, illetve szintén ugyanennyi ország több mint 2400 fogyasztójával végzett újabb autóipari kutatást a KPMG. A Global Automotive Executive Survey 2017 legnagyobb újítása egy interaktív internetes felület, ahol ki-ki kedvére kaphat további, igényre szabott információkat a felmérés eredményeiről. Azonban nem csak emiatt érdekes a kiadvány, hiszen annak előző évi verziójához képest több szempontból is megváltozott helyzetet rajzol ki a megkérdezettek véleménye. Mutatjuk a legfontosabbakat!

Kevés a stabil pont

Kezdjük egy, már a 2016-os kiadványból ismerős kimutatással: a megkérdezettek szerint legfontosabb technológiákkal, trendekkel. Idén a várakozások szerint a legjelentősebb az elektromos autók fejlesztése lesz, de a tavalyi listaelső hálózatba kapcsolás és digitalizáció is a középpontban maradhat. Az ötödik helyről ugrott a dobogó legalsó fokára az üzemanyagcellás hajtás. A megkérdezettek szerint még a platformokkal kapcsolatos stratégiáknak és az alkatrészek szabványosításának nőhet a szerepe. Tavalyhoz képest kevésbé számít fontosnak a hibrid meghajtású kocsik szegmense, valamint a piaci részesedés növelése a feltörekvő piacokon.

Autóipari trendek, 2017 - forrás: KPMG

A KPMG különbséget tett a termék- illetve a szolgáltatásvezérelt vállalkozások között is: az autógyártók és a nagyobb beszállítók (TIER1), valamint a szolgáltatók (ICT vállalatok, mobilitási és pénzügyi szolgáltatók, kereskedők stb.) teljesen más tényezőket rangsoroló válaszainak eredménye az alábbi táblázatban látható. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a KPMG következtetése szerint gyakran még maguknak a piaci szereplőknek is gondot okozhat az egyes területek közti határozott különbségtétel, ami elsődleges hatással van a stratégiaalkotásra is.

Termék- és szolgáltatásvezérelt vállalatok prioritásai - forrás: KPMG

Többek között nem egyértelmű a belsőégésű motorok sorsa, hiszen technológiailag betöltött szerepük továbbra is megkerülhetetlen, de a hajtástípus társadalmi elfogadottsága egyre kérdésesebb. A megkérdezettek 76 százaléka előbbi kijelentéssel ért egyet, 53 százalékuk szerint viszont a dízeles hajtás „halott”. A helyettesítő termék, vagyis az elektromos autó esetében is vannak kérdőjelek, ilyen például az infrastruktúra kiépítésének igénye és alkalmazási terület (város vs. hosszú táv) meghatározása. A vezető pozícióban dolgozók 62 százaléka úgy gondolja, az elektromos hajtás terjedésének legnagyobb gátja a töltőhálózat gyengesége lehet, ezzel szemben 78 százalék szerint az üzemanyagcellás gépek nagy áttörés előtt állnak. Rossz hír a vezetést kedvelők számára, hogy a kínálat fókusza egyre inkább eltolódik, a központba az egyes, járműspecifikus tulajdonságok helyett a szolgáltatások és adatmenedzsmenttel kapcsolatos modellek kerülnek.

Online autóipar

Ez a változás azt is magával hozza, hogy az autógyártók megszűnnek egyszerű termelőként működni, az ICT vállalatok egyre nagyobb mértékben válnak versenytársaikká, vélte a megkérdezettek 55 százaléka. Százból 82 vélemény szerint a szilícium-völgyi techcégek négy éven belül akár saját autó gyártására is készek lehetnek. (Ez a változás már korábban is körvonalazódott a gyártók és szolgáltatók/technológiai vállalatok együttműködéseivel.)

A bevételek szempontjából az értékesített járművek egyes darabjainál sokkal meghatározóbb lesz az a digitális ökoszisztéma, amit a jövőben a mobilitás jelent majd, a profit szempontjából egy szintén fontos kulcsterületet pedig továbbra is a big data jelenti majd. Tudják ezt a vállalati vezetők is, hiszen több mint négyötödük készül arra, hogy a következő öt évben az üzleti modellel kapcsolatos valamilyen zavarral szembesül majd.

Stratégiai zavarok valószínűsége - forrás: KPMG

Ebből következik, hogy az OEM-ek vezetőségének döntenie kell, hogy a jövőben pusztán hardvergyártók maradnak, vagy (legalább részben) ügyfélközpontú szolgáltatóvá fejlesztik magukat, hiszen a közvetlen ügyfélkapcsolat lehet a legfontosabb kulcs a sikeres piaci működéshez. Ez újabb feladat elé állítja a vállalatokat, hiszen egyszerre kell kiépíteni és optimális egyensúlyban üzemeltetni egy, azautót, illetve az ügyféladatokat kezelő globális hálózatot – az ezekkel foglalkozó korábbi KPMG-összefoglalónkat itt találják.

Bizonytalanság, bizonytalanság, bizonytalanság

Az autóipar eddig sem volt épp statikus, ám a KPMG-nek adott válaszok alapján az iparági szereplők még gyorsabb és még nagyobb hatású változásokra számítanak. Legyen szó globális pénzügyi válságról, a nyersanyagárak változásáról, politikai változásokról, háború vagy terrorizmus sújtotta térségekről, természeti katasztrófákról vagy épp demográfiai kihívásokról, a válaszolók minden területen nagyobb fenyegetettséget vizionálnak 2017-re, mint tavaly.

Globális veszélyek az autóiparra nézve - forrás: KPMG

59 százalék tartja úgy, hogy 2017 politikai veszélyek sorát hordozza magával („politikai pokol”), míg tízből hatan egyenesen az Európai Unió megszűnését is valószínűnek tartják. Az megkérdezettek szerint Nyugat-Európában nem csak politikai problémákra kell felkészülni, de a kontinens ezen fele a globális szerepéből is veszít – autóipari téren legalábbis. Helyét Kína veheti át (76 százalék szerint 2030-ban minden negyedik autó itt talál majd gazdára), azonban India felzárkózása kevésbé valószínű – a válaszoknak mindössze 12 százaléka szerint várható egy újabb, kínaihoz hasonló piac kialakulása.

Kapcsolat:

Boros Árpád, szenior menedzser, Mobilitás / Járműipar KPMG Tanácsadó Kft. | T: +36 1 887 4118 | M: +36 70 370 1972

Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink

Ezt olvasta már?