Beszállítók Magyar járműbeszállítók helyzete: mit tehet a MAJOSZ és mit az állam?

Magyar járműbeszállítók helyzete: mit tehet a MAJOSZ és mit az állam?

autopro.hu/K.T. | 2010.06.17 14:34

Magyar járműbeszállítók helyzete: mit tehet a MAJOSZ és mit az állam?

- A válság sajnos még mindig érezteti hatását a beszállítók között, annak ellenére is, hogy a számok már emelkedő tendenciát jeleznek. Az érdeklődés növekszik, a megrendelők azonban még visszafogottak - nyilatkozta az autopro.hu-nak Rupp Herbert, a Magyarországi Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének ( MAJOSZ ) elnöke.

Hirdetés

- Térjünk vissza a válság előtti időkre. A magyarországi beszállítók aránya már akkor is alacsony volt a hazánkba települt multinacionális cégeknél. Mi ennek az oka?

Rupp Herbert
Rupp Herbert
- A magyar beszállítók sajnálatos módon a magyarországi autógyárakban és az OEM-eknél alulreprezentáltak. Ennek az a legfőbb oka, hogy a multinacionális cégeknél a beszerzés központosított. Az ottani beszerzésről döntő személyek inkább a kitaposott ösvényeiket járják, s a várható költségcsökkentés ellenére nem a számukra bizonytalan ismeretlen ezért rizikósabb új kapcsolatot választják. Én ezt inkább kényelemszeretetnek, előítéletnek nevezném, hiszen a magyar beszállítók már sokszor, sok helyen bizonyítottak.

- Lehet ezen változtatni, át lehet törni a központi beszerzés korlátait?
- A központi beszerzés áttörhetetlen mindaddig míg a paicok beszűkülése nem teszi szükségessé e feladatok megosztását. Ameddig ez nem következik be legfeljebb addig lehet eljutni, hogy a központi beszerzésben szereplő személyeket érzékennyé tegyük a költségkímélő beszerzésekre. Ez persze hosszú és időigényes folyamat. Főleg a beszerzés alacsonyabb területein elhelyezkedő személyeket nehéz meggyőzni, akik a főnökeik felé bizonygatják a kitaposott út helyességét.

- A magyar beszállítók szinte minden autógyárban ott vannak, függetlenül a központi beszerzés nehézségeire. Ez bíztató lehet a jövőre nézve?
- Természetesen. A magyar beszállítók már bizonyítottak. A beszállító ipar görbéje a válság előtt messze meredekebb görbét írt le, mint a magyar gazdaság általános mutatói. A görbét a válság megtörte, de nem törte le. Tagvállalatainknak 2010-ben több alkalmazottja van mint 2008-ban volt.

-Mit tehet az állam, mit tehet az új kormány a magyar járműipari beszállítói ipar erősítésért?
- Direkt nem tud segíteni, indirekt módon azonban igen. Ilyen eszköz a gazdasági diplomácia. Külföldi látogatásokon a nyugati országok vezetői nem csak protokolláris feladat látnak el, hanem gazdaságuk hírvivői is. Én azonban nem vagyok diplomata, e terület szakértője sem, ehhez a kormány illetékeseinek kellene értenie.

- Mit tehet a MAJOSZ a magyar beszállítókért?
- Kapcsolatokat tudunk kiépíteni és ápolni, hogy aztán ezeken a kapcsolatokon keresztül a magyar cégek bekerüljenek a világgazdaság vérkeringésébe. Tudjuk a beszállítói képességeket javítani, növelni; korszerű, hatékony ismeretek és eljárások terjesztésésével, még és pedig úgy, hogy akiknek ez már sikerült, mutassák meg, mondják el azoknak, akik még az út elején állnak. Úgy, mint abban a családban, ahol van két gyerek, s a nagyobbik oktatja a kisebbet.

- Ha multinacionális cégeknél érdeklődik az ember, azt mondják, a magyar beszállítók elkényelmesedtek, azt várják, hogy megmondják, mit szállítsanak, s nem bombázzák új fejlesztésekkel a cégeket. Igaz ez?
- Erről nekem egy gyermekkori mese jut eszembe, a róka fogta csuka. Ha egy magyar cég, amely még nem beszállító, döngeti egy multinacionális cég ajtaját, azt a választ kapja, hogy várjon a sorára, amíg megkeresik, mire van szükségük. Vagyis egy cég hiába akar beszállító lenni, ha nem tapasztal fogadókészséget. Ha pedig beszállító lesz, azt várják tőle, hogy a megrendelő kívánságát szolgai módon kielégítse. Ugyanakkor egy tipikusan magyar hiba a visszafogottság. Ha egy beszállítónak több javaslatát sem fogadják el, akkor automatikusan visszahúzódik, s úgy véli, a másik oldalt nem érdeklik az ötletei. Pedig ez nem így van. Ugyanakkor a másik oldal hajlamos arra, hogy ezt a beszállítót érdektelennek minősítse. Hasonló a helyzet, amikor a magyar dolgozók külföldi cég telephelyén betanuláson vesznek részt. A magyarok visszahúzódnak, s elvárják, hogy a kinti vezetőség megmondja nekik, mit kell csinálni. A vezetőség pedig azt mondja, ezeket nem érdekli semmi, s mindent a szájukba kell rágni.

- Beszélt a járműipari görbe meredek helyzetéről, amely megtört, de nem tört le. Ismét merek lehet az a bizonyos görbe?
- Ahhoz, hogy a görbe ismét meredek legyen, a magyar gazdaságnak sok házi feladatot meg kell még oldania. Ezek közül az egyik legfontosabb, a magyar munkaerőpiacon a megfelelő szintű szakemberellátás biztosítása. A külföldi befektetők között a magyarországi munkaerőhiány már szinte közmondásszerűen terjed. Elengedhetetlen a szakmunkásképzés reformja. A reformokat nem kell kitalálni, hanem a nyugat-európai minták közül a magyarországi helyzetnek leginkább megfelelő formát kellene kiválasztani. A német duális képzés sokak szerint a német ipar sikerének titka. A duális képzés lényege, hogy a tanuló az iparvállalattal köt szerződést, s az iskola csak az elméleti képzést adja. Magyarországon ez fordítva van.

- Vannak pontos számok arról, hogy 2010 nyarán hány magyar cég, hány termékkel, hány autógyárnak a beszállítója?
- Pontos számokat ezekről nem lehet prezentálni, már csak azért sem, mivel a cégeknek beszállított volumenről tagvállalataink nem szívesen nyilatkoznak. Mi pedig nem szívesen teszünk fel olyan kérdést, amire nem szívesen válaszolnak. Arról viszont van kimutatásunk, hogy hová szállítanak. Európában nincs olyan autógyár, amelynek termékében legalább egy kicsi alkatrész ne Magyarországon készült volna. Többek között az angol királynő kocsijában a kipufogó magyar.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink