Több fizetésért küzdenek az LuK Savaria munkatársai

Szerző: Gégény István | 2016.05.13. 14:45

Nem múlt el a bérfeszültség a magyar járműiparban: Győr és Sopronkövesd után ezúttal Szombathely meghatározó vállalatánál alakult ki sztrájkkészültség.

Május 13-án délelőtt szolidaritási demonstrációt tartottak szakszervezetek és civil szervezetek a főként kuplungokat gyártó LuK Savaria gyáránál, miután nem vezettek eredményre a munkavállalók képviselői és a munkaadó közötti eddigi tárgyalások. A vállalat közleményben tájékoztatta szakportálunkat, amelyet teljes egészében idézünk.

– Megerősítjük, hogy az LuK Savaria Kft. konzultációs megbeszélést folytat a vállalatnál működő két szakszervezettel. Megértésüket kérjük miszerint a tárgyalások tartalmát illetően a Munkáltató és a szakszervezetek között létrejött titoktartási megállapodás értelmében nem áll módunkban tájékoztatást nyújtani – fogalmazott a cég.

Az Audi Hungaria vállalatnál, valamint az Autoliv magyarországi üzeménél kialakult hasonló helyzet kapcsán korábban megszólalt szakportálunkon a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke, aki ezúttal is hozzájárult a munkavállalói oldal törekvéseinek megismeréséhez.

Balogh Béla, a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke

– Elsősorban béremelésre vonatkoznak a dolgozói követelések, ehhez járulnak a munkaügyi kapcsolatok fejlesztését célzó kérések. Nagyon fontos, hogy léteznek azok a munkahelyek, ahol a vállalat munkatársai dolgozhatnak, de nagy szükség lenne rá, hogy ezek az emberek kellő megbecsülést kapjanak – nyilatkozta az Autopro számára Balogh Béla. Szerinte a mostani demonstráció célja kétségkívül a nyomásgyakorlás, ám annak viszonylag „barátságos” módja, hiszen a munkavállalók sem szeretnék, ha visszaesne a termelés, ami problémát okozna a vállalatnak. A fő konfliktusforrást az elnök szerint az jelenti, hogy egyre erősebb az osztrák, szlovák munkaerőpiac elszívó hatása, az LuK Savaria munkatársai viszont szeretnének inkább helyben maradni, de ehhez magasabb bérekre, a munkájuk jobb elismerésére volna szükség szerintük.

– Azt gondolom, szerencsésebb, ha egy vállalat már az év kezdetén igyekszik megállapodni a munkavállalókkal. A nyár közeledtével elvben a legtöbb cégnél már lezárulnak az ilyen egyeztetések, de nem tartom kizártnak, hogy a létező bérfeszültség miatt akár további hasonló esetek is elforduljanak a közeljövőben – mondta a szakszervezeti vezető. Hozzátette: nagyon fontos, hogy a járműipar világában a gyártók mellett a beszállítók is jobban megbecsüljék kollégáikat. Meglepőnek tartja, hogy nincs érvényben kollektív szerződés az Luk Savaria vállalatnál, annak megkötését szorgalmazza.

A tárgyalások tehát folyamatban vannak, s Balogh Béla arra tett javaslatot, hogy ha a szakszervezetek nem tudják elérni a béremelés általuk követelt mértékét, ebben a tárgyalásban szorgalmazzák a béren kívüli juttatások növelését, így, csomagban elérhetik követeléseiket.

Seres Gábor a VASAS Szakszervezeti Szövetség LuK-ban működő szakszervezetének főbizalmija az MTI-nek elmondta: 12 százalékos béremelést szeretnének elérni a fizikai dolgozóknál és legalább 5 százalékos általános béremelést a szellemi munkakörben dolgozóknál, különösen a mérnököknél.