Beszállítók Rábai Dániel: Pitypangból abroncs, ez a jövő

Rábai Dániel: Pitypangból abroncs, ez a jövő

Pardavi Mariann | 2017.06.09 06:36

Rábai Dániel: Pitypangból abroncs, ez a jövő

A Continental egy svédországi ipari parkban vásárolt területet, hogy a jövőben képes legyen pitypangból gumiabroncsot gyártani. A Taraxagum gumiabroncs labor környezetében ipari célra szánt pitypang-termesztést is terveznek. Az előremutató beruházás részleteiről Rábai Dánielt, a Continental Hungaria Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

Hirdetés

– Miért pont a pitypang? Miért alkalmas ez a növény gumiabroncs készítésére?
– A kulcsszó a fenntarthatóság. A legfontosabb, hogy a pitypang fehér színű nedve kémiai és fizikai tulajdonságok tekintetében nagyban hasonló a kaucsukfából kinyerhető alapanyagéhoz. Ugyanakkor a pitypang a kaucsukfával szemben földrajzilag jóval szélesebb területen termeszthető, így a föld klímaháztartása szempontjából legérzékenyebb trópusi területek hosszú távon tehermentesíthetőek lehetnek. Nem mellékesen pedig az alapanyag szállítási költségek is nagyban csökkenthetőek, ha szinte bárhol megtermelhetjük a gumiabroncs egyik fő alapanyagát. Emellett a pitypang nedvének kedvezőbb a tartósítási eljárása is, ami a környezetterhelés csökkentése szempontjából jelentős.

– Mit vár a Continental a projekttől?
– Az egyik – mondhatom, hogy már évek óta örökzöld kihívás a kaucsuk alapanyag termelése, beszerzése, ára. A kaucsuk a környezetvédelem szempontjából kiemelten érzékeny földrajzi szélességeken terem meg, ráadásul ezen területek jellemzően politikailag instabil országokhoz tartoznak. Szerintem nem szükséges ennél jobban cizellálnom, hogy ez a két tényező milyen komoly kitettséget jelent egy olyan iparágnak, amely éves szinten többmillió tonna kaucsuk alapanyagra épül. Nagy reményeket fűzünk a projekthez, ennek megfelelően hatalmas erőforrásokat áldozunk rá. Az elkövetkező öt évben 35 millió euró értékű befektetést hajtunk végre a gumigyártás folyamatának kutatásába. A cél egyértelműen az, hogy a Taraxagum bizonyítsa, készen áll a tömegtermelésre. Amit eddig csak laboratóriumi mértékben valósítottunk meg, azt most ipari mértékké fogjuk alakítani, úgy is mondhatjuk, hogy a grammok helyett kilogrammokkal és tonnákkal fogunk dolgozni. Már ott tartunk, hogy a svédországi Anklam városában felépítjük az új gyártó és kutatóüzemet, mintegy 30 000 négyzetméteren. A célunk egyértelműen olyan abroncsok előállítása – immár tömegtermelésben -, amelyek teljes mértékben fenntartható forrásokra támaszkodnak és újrafelhasználhatóak. Ha ezt sikerül elérnünk, meggyőződésem, hogy forradalmi előrelépést jelent és kiemelkedő példát mutat a globális klímaváltozás elleni küzdelemben.

– Milyen szerep jut a magyar szakembereknek ebben a projektben?
– A Continentalnál világszerte többezer magyar szakember dolgozik hazánkban és világszinten egyaránt. A Taraxagum kutatás-fejlesztés jelenlegi fázisában nem tudunk magyar szakember közvetlen részvételéről, de ez bármikor változhat, hiszen az új gyártó és kutatóüzem létszáma dinamikusan fog növekedni az elkövetkező években.

– Hogyan tud profitálni a fejlesztés eredményeiből a hagyományos abroncsgyártás?
– A már említett fenntarthatóságon túl az újrahasznosított alapanyag által az alapanyag-előállítás folyamata jelentősen egyszerűbbé tud válni. Nem kell annyi féle anyagot összekeverni, csökken a keverési idő, a folyamatok összetettsége, de az alapanyag tárolás és tartósítás területén is számos kedvező tulajdonságot mutat a pitypang a kaucsukhoz képest a kutatásaink alapján.

– A törekvésnek egyértelműen környezetvédelmi okai vannak. A zöld célok hogyan jelennek meg a hazai telephelyeken?
– A Continental minden magyarországi telephelyén kiemelten kezeljük a fenntartható, környezettudatos működést. A gyártással, illetve munkaerővel kapcsolatos beruházások mellett az energiahatékonyságot, és a természeti értékek megóvását elősegítő fejlesztések is folyamatosak.

– Magyarországon egyre nagyobb jelentőséget kap az abroncsgyártás. Nő a Bridgestone, elindult az Apollo, szolgáltatóként működik a Himile stb. Hogyan befolyásolja ez a Continental tevékenységét?– A Continental hazánkban hat gyárral, egy gumiabroncs logisztikai és kereskedelmi központtal van jelen. Utóbbi azt jelenti, hogy abroncs gyártás nem zajlik hazánkban, ugyanakkor fontos, régiós szintű logisztikai tevékenységet látunk el Mosonmagyaróvári logisztikai bázisunkra támaszkodva. Az abroncsgyártás bővülését a hazai gazdaság fejlődésének, Magyarország régiós szerepének további erősödésének szempontjából fontos sikernek tartom. Mi a Continentalnál már nem gumigyártóként, vagy autóipari beszállítóként gondolunk magunkra, hanem a világ egyik leginnovatívabb mobilitási szereplőjeként. Mi vagyunk az egyetlen olyan abroncs gyártó, akm mögött közvetlenül házon belül komplett autóipari kutatás-fejlesztés és gyártási háttér áll. Konkrét példával élve a gumiabroncsok mellett mi fejlesztjük a fékrendszert, a kormányvezérlést, és még egy sor olyan vezetésbiztonsági komponenst, amelyek a jelen és jövő sofőrjeit segítik az utakon. Erre az egyedi előnyünkre támaszkodva igyekszünk jelen lenni a világ piacain, így Magyarországon is.

– Idén márciusban jelentősen drágultak az abroncsok nyersanyagai. Hogyan csapódott ez le a Continentalnál?
– Bizonyos kereskedelmi, kereskedelempolitikai lépéseket nekünk is meg kellett tennünk emiatt, ezért is bízunk nagyon a Taraxagum mihamarabbi bevezetésében, hogy az ilyen, és ehhez hasonló világpiaci folyamatok hatásai csökkenthetőek legyenek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink