Beszállítók Mitől sikeres a magyar járműipari padló Kínában?

Mitől sikeres a magyar járműipari padló Kínában?

Koloszár Tamás | 2010.01.26 16:32

Mitől sikeres a magyar járműipari padló Kínában?

2004-ben még szinte alig értékesített járműipari padlót Kínában a győri Graboplast, 2009-ben viszont már közel fél millió négyzetmétert adtak el ebből a termékcsoportunkból. Az évi mintegy 40%-os növekedés okairól és a siker titkáról Jancsó Péter elnök-vezérigazgatót kérdezte az autopro.hu

Hirdetés

- A kínai áruk ellepik Magyarországot, s alig van olyan hazai cég, amely éppen fordítva, nem importál, hanem exportál. Hogy csinálják?
- A kínai piac teljesen másképpen működik, mint más piacok. Részben zártabb, az alacsony jüannal védi az állam a piacait. Ugyanakkor bizonyos termékekből Kína importra szorul, ami nem biztos, hogy mindig így lesz, mert ami fontos és érdekes számára, azt előbb-utóbb megtanulja. Amikor a kínai piacot feltérképeztük, azt láttuk, hogy az alacsonyabb minőségű járműipari padlók kínaiak voltak, az igényesebb autóbuszokba, metrókocsikba azonban dél-koreai vagy európai gyártók termékeit építették be. Vagyis megnyílt számunkra egy stratégiai rés, ha a külföldi terméknél olcsóbban, a kínai terméknél pedig jobb minőségben tudunk gyártani, akkor érdekes piac lehet számunkra. A legkönnyebben elérhetők a buszgyártók, mivel egy jelentős része magántulajdonban van. Nehezebben, de elérhetők a metrókocsi-gyártók, vasúttársaságok. Az elmúlt években a Graboplast kínai partnerével együtt el tudta érni, hogy valamennyi buszgyárnak beszállítói vagyunk és több buszgyárban piacvezetők is vagyunk. 2009-ben hozzávetőleg 10 ezer darab kínai gyártású citybuszba építették be a mi padlóinkat, ez 25%-a az összgyártásnak. A külföldi beszállítók között a Graboplast a piacvezető. Kínában körülbelül 35 kisebb-nagyobb buszgyár van, a 4 legnagyobb: aYutong, a Xiamen King Long, a Golden Dragon és a Shouzou King Long. A Graboplast az első kettőnek beszállítója. Ami pedig a metrót illeti: a shanghaji metró 2-es és 7-es vonalának valamint a shenzeni metró 3-as vonalának mi szállítjuk a járműipari padlót. A kínaiak gyártanak metrókocsikat a szaúd-arábiai metróba. 2009 óta a megrendelt mennyiség alapján ez 160 metrókocsit jelent, ezekbe ugyancsak Graboplast járműipari padló kerül. Elfogadta a metrókocsi -gyártó a xiani metró 2-es vonalához a mintánkat, így a jövő héten elkezdődik a gyártás az első 30 kocsira.

- Nem tart attól, hogy kínaiak idővel ellopják a technológiát?
- Dehogynem tartok tőle. A világ azonban úgy működik, hogy ha találsz egy rést, menj be, aztán ha évek múlva rád jönnek, termékfejlesztésben járj előbbre és újra találsz egy rést.

- Mi a helyzet Magyarországon? Próféták a saját hazájukban?
- Azok vagyunk. Minden jelentős gyártónak és javítónak beszállítói vagyunk s ebből következően piacvezetők.

Jancsó Péter elnök-vezérigazgató
Jancsó Péter elnök-vezérigazgató

- Amikor nyilvánosságra került, hogy a Volán-társaságok kínai autóbuszokat hoznának be, az indulatok magasra hágtak. Lehet itt állami lobbi erőt számon kérni, netán kikötni, hogy milyen magyar termékek kerüljenek be a kínai buszokba, ha azokat vásároljuk meg?
- A megrendelő erős jogosítványokkal rendelkezhet, milyen legyen a padló, az ülés, milyen anyag kerüljön bele. A nyugati világban az operátorok ezt igen erősen érvényesítik is a gyártóknál.

- Végezetül egy kérdés a válságról: folytatódik a dráma vagy bújik elő a nap a felhők között?
- A kérdés bizonyára nem a kínai piacra vonatkozik, mert ott semmi sem történik, mennek előre a dolgok. A világ egyéb részein a helyzet nem ilyen ütemben fog javulni, Magyarországon több tízezer állás megszűnését prognosztizálják, ha ez bekövetkezik, ehhez cégeknek is be kell zárniuk. Ha azonban a zavaros helyzet kitisztul, akkor a bankok is változtatnak azon a gyakorlaton, amit eddig követtek, hogy nincs hitel. Az év második felében egy enyhülő banki hitelpolitika mellett a magyar gazdaság német orientációja eredményezhet olyan helyzetet, hogy a német fellendülés nyomán ha késéssel is, de nálunk is megindulhat a gazdasági növekedés. A Graboplast fókuszának középpontjában a fejlődő- főként a BRIC-országok - állnak, ahol mi akár a húsz százalékot meghaladó növekedéssel számolunk.

Kiemelt Partnereink