Beszállítók Miért jobb a rézmentes fékbetét?

Miért jobb a rézmentes fékbetét?

autopro.hu/B.Cs. | 2015.12.01 13:59

Miért jobb a rézmentes fékbetét?

A Federal-Mogul Motorparts bemutatta rézmentes, illetve alacsony réztartalmú fékbetéteit.

Hirdetés

A Ferodo Eco-Frictiont 2014-ben a Daimler vezette be a piacon eredeti felszerelésként, az új Mercedes-Benz C-osztályban. Ez a termékcsalád alacsony réztartalmú vagy rézmentes súrlódási megoldást alkalmaz. A Federal-Mogul az egyik első fékrendszergyártó, mely a gépjárműgyártóknak ilyen fékbetéteket kínál, és a Daimler példáját az Audi követte: az új A4-esbe már ilyent szerelnek be Ingolstadtban.

A réz a fékbetétek egyik kulcsfontosságú alkotóeleme, mivel segíthet növelni a fékek tartósságát, csökkenteni a zajszintet és a fékek remegését, mely a kormányon és a felfüggesztésen keresztül érezhető fékezéskor, továbbá az üzemi hőmérsékletek széles tartományában hozzájárul a súrlódási stabilitáshoz. Az NAO néven ismert, azbesztmentes, szerves összetételű, illetve az Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában használt alacsony acéltartalmú fékbetétekben a réz a fékbetét tömegének 5-20 százalékát teszi ki.

Az USA egyes államainak jogszabályai a réz felhasználásának fokozatos megszüntetését írják elő a fékbetétekben annak negatív környezeti hatása miatt (úgy tűnik, hogy a réz kihathat a víz oxigénszintjére). A réztartalom a fékbetét össztömegének kevesebb mint 5 százalékára lett korlátozva (2021-ig), amelyet fokozatosan 0,5 százalék alá kell majd csökkenteni (2025-re). Az új jogszabályoknak való megfeleléshez az autógyártók napjainkban a fékrendszereikben alkalmazott megoldásokat igyekeznek továbbfejleszteni a kisebb réztartalom kompenzálására. Ezzel az új megoldások, mint pélfául a Ferodo Eco-Friction jelentik majd az új sztenderdet a jövő összes gépjárműve számára a világpiacon. A Federal-Mogul hazai képviselői egy sajtótájékoztatón elmondták, hogy hamarosan az összes fékbetétet ilyen rézmentesre cserélik. Erre kötelezettségük is van.

A jogszabály, mely a fékbetétgyártók számára előírja a réz használatának megszüntetését termékeikben, globális szinten 2025-ben lép hatályba. Az alternatív fékbetét-összetételek és súrlódási anyagok terén szerzett sokéves tapasztalatának köszönhetően a Federal-Mogul előre látta a globális piac jövőbeli igényeit. A legnevesebb gépjárműgyártók közül sokan számítanak a Federal-Mogulra abban, hogy autóikat ilyen új fékbetétekkel szerelje fel.

A réz hasznos és sokoldalú anyag, mely nem helyettesíthető egyszerűen, egyetlen anyaggal. A Federal-Mogul öt évet töltött alternatívák tanulmányozásával és tesztelésével, olyan technológiákat alkalmazva, melyek biztosítják az elvárt jellemzőket, a teljesítmény terén kötött kompromisszumok nélkül. Az eddig talált legjobb receptúra 30 különböző anyagot tartalmaz. A Ferodo Eco-Friction termékcsalád többféle fémszulfidot, ásványi anyagot, kopóanyagot, rostot, kerámiarészecskét és bizonyos grafittípusokat használ a rezet tartalmazó fékbetétekkel azonos kopási és súrlódási jellemzők eléréséhez. Kutatási tevékenységének sikere a világ első számú vállalatává tette a Federal-Mogult az alacsony réztartalmú és rézmentes súrlódási anyagok terén.

Az alacsony réztartalmú és rézmentes fékbetéteket egy tribológiai ujjlenyomat-készítő folyamat alkalmazásával fejlesztették, mely lehetővé teszi olyan alternatív anyagok azonosítását, melyek a hagyományos, réztartalmú fékbetétekkel azonos teljesítményt biztosítanak a fékezés, zajszint, rezgés, tartósság és szállóporképzés (fékpor) terén. Ezek egyaránt kompatibilisek az elektromos parkolófékekkel és a könnyű féknyerges fékrendszerekkel (melyek olyan, könnyű féknyergeket tartalmaznak, melyek csökkentik a jármű tömegét, ám befolyásolják hőleadási teljesítményét és a szerkezeti erőket), emellett a hibrid és elektromos autókkal – ezek a nem hibrid megfelelőiknél nehezebb járművek, melyek akkumulátorteleppel való felszereltségük miatt csak egy hőmotort tartalmaznak.

A termék tervezése és kifejlesztése a Federal-Mogul több műszaki központjában zajlik Európában, az USA-ban és Ázsiában. Az eredeti-felszerelésgyártói piacra szánt betéteket kizárólag az olaszországi Mondovìban található üzem gyártja, míg az utópiac számára forgalmazott fékbetétek Mondovìban és a világ több más üzemében készülnek, többek közt a csehországi Kostelec nad Orlicíben.

Kiemelt Partnereink