Mexikó vs. USA: mit reagálnak a beszállítók?

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.01.11. 12:30

Komoly menni-maradni dilemmává nőtte ki magát az utóbbi hetekben, hogy az autógyártók Mexikót, vagy annak északi szomszédját válasszák-e beruházásaik helyszínéül. Most a beszállítókon a figyelem.

Több, összesen nyolcszáz új munkahelyet létrehozó fejlesztést indít a ZF az Egyesült Államokban, melyeknek nagy része az Nvidiával nemrég kötött együttműködési megállapodásnak köszönhető. Mivel az észak-amerikai beruházások helyszíne Donald Trump megszólalásai (például különadók belengetése az USA helyett Mexikóba települő cégekkel szemben) miatt nem csak az autógyártók esetében vált központi kérdéssé, az Automobilwoche megszólaltatta több beszállító vezetőit is, hogyan reagálnak a kialakult problémára.

A ZF első embere szerint elhamarkodott lépés lenne, ha hosszú távú terveikkel kapcsolatos döntéseiket az új amerikai elnökkel megváltozó légkör miatt megváltoztatnák. Stefan Sommer elmondta, jópár, már megkötött szerződés köti a vállalatot, így a termeléssel, szállítással vagy épp árral kapcsolatos megegyezések miatt a döntések mozgástere jóval korlátozottabb. Sommer szerint nem szabad elfelejteni, hogy az USÁ-nak szüksége van Mexikóra, mint autóipari központra, hiszen saját globális versenyképességét is csak déli szomszédja járműiparára is támaszkodva tudja fenntartani.

A Schaeffler egyelőre kivár: az elnök-vezérigazgató szerint Trump eddigi megszólalásai nem befolyásolták üzleti döntéseiket, ám figyelemmel kell követni, hogy az üzenetek milyen irányba fejlődnek tovább. Klaus Rosenfeld szerint a cégcsoport optimista, meglévő mexikói tevékenységüket pedig ahogy eddig is, inkább helyi üzleti partnereik határozzák meg, mint az USA kormánya. A cégvezér azt sem tartja reálisnak, hogy Mexikót sorra elhagynák az autóipari vállalatok.

A BorgWarnertől igazán tömör és egyértelmű válasz érkezett, a cég vezetője, James R. Verrier közölte: mindkét érintett amerikai országban rendelkeznek gyártókapacitással, és mind az USÁ-ban, mind Mexikóban terveznek további beruházásokat, amiknek előkészítése a korábbi tervek szerint halad.

A Rheinmetall Automotive számára kulcsfontosságú helyszín Mexikó, hiszen nagy helyi gyártókapacitásaikkal innen szolgálják ki az USA-beli keresletet. Ennek megfelelően kénytelenek lennének rugalmasabban kezelni Trump esetleges megszorításait: Horst Binnig szerint egy-egy újabb kereskedelmi adó bevezetése messzemenő következményekkel (akár komplett beruházások elmaradásával) járhat. A vezérigazgató utalt rá, hogy egy új korlátozás épp az Egyesült Államok szempontjából lenne értelmetlen, így nem készülnek a helyi termelés és a tervezett beruházások módosítására, ám fokozott figyelemmel követik az eseményeket.