Laczkó Nóra: több munkatársunk visszatért, aki multihoz távozott

Szerző: Gégény István | 2016.11.07. 08:30

Számos előnye van annak, ha az ember egy lendületesen fejlesztő, fejlődő középvállalatnál dolgozik. A TOM-Ferr Zrt. projektmenedzserével a foglalkoztatás mellett a digitalizáció kihívásáról is beszélgettünk.

– Milyen célból vettek részt kiállítóként az idei Automotive Hungary rendezvényen?
– Az idei kiállítás más volt számunkra a korábbiaknál. Az előző évben csak látogatók voltunk, az első évben pedig saját standdal vettünk részt. Most a MAJOSZ közös kiállítóterében voltunk jelen, erősítve a hazai piaci jelenlétünket. Az elmúlt két évben jobban fókuszáltunk a külföldi piaci megjelenésekre. Úgy látjuk, időszakosan érdemes a saját piacunkon is kiállítani.

– Nagy kihívás a járműipar szinte valamennyi szereplőjének a munkaerőt megtartani, fejlesztése. Hogy áll e téren a TOM-Ferr?
– Mi is küzdünk. Közepes méretű családi vállalat vagyunk, a fluktuáció nem kimagasló, azonban, mivel folyamatosan bővülünk, a fejlesztések pedig új gépparkokat hoznak magukkal, főleg targoncások, gépkezelők, gépbeállítók, gépkiszolgáló személyzet kellene a gyártásban, ám őket ma Magyarországon nagyon nehéz elérni. Nagy az elszívó erő: sokan mennek a hazai járműgyártókhoz, de Szlovákia sincs messze, a fizetések is jobbak, Németország is vonzó célpont sokak szemében. Tata speciálisabb terep, számos beszállító települt meg itt, most nyílt egy újabb alkatrészgyár. Számos pozitív adottság mellett szinte állandó harc zajlik a munkaerőért a helyi cégek között is.

– Nézzük a pozitívumokat: a TOM-Ferr mivel tud vonzóvá válni a munkaerő számára?
– Annak ellenére, hogy nem multiról van szó, a fizetéseink magyar viszonylatban versenyképesek. Eredményorientált bérezési struktúránk révén külön honoráljuk, akik hosszabb ideje dolgozik nálunk, aki kiemelkedően végzi a munkáját. Cafeteria juttatásokat is biztosítunk. Családias a hangulat, megbecsüljük az embereket. Most volt egy háromnapos krakkói kirándulásunk, amit a cég finanszírozott. Pozitívumnak tekintjük, hogy azok közül, akik elmennek tőlünk egy multihoz dolgozni, sokan néhány hónap múlva visszatérnek.

– Hogyan tud a cégük megfelelni az Ipar 4.0 kihívásainak?
– Az autóipari divíziónk 50 főről indult, jelenleg száznál is többen vagyunk. Eljutottunk arra a pontra, hogy az Ipar 4.0 elvárásaitól függetlenül rendszerszintű fejlesztésekre van szükségünk. Másfél éve zajlik ez a folyamat, főleg nyáron tudunk jobban haladni, amikor leállnak az autógyárak. Vonalkódos bar-leolvasással már hatékonyabban tudjuk nyomon tudjuk követni az alapanyag mozgását, egészen a végtermékig. A trendet ismerjük, követjük, de saját magunk számára is fontos, mert szeretjük tudni, hol tart az adott anyag a termelésben, minőségi szempontból is előnyös, ha vissza tudjuk követni a gyártás folyamatát. Az ilyen fejlesztések nem kétfilléres dolgok, de hosszabb távon, ahogy növekszik egy cég, szükséges az Ipar 4.0 megvalósítása. Mi pedig szeretnénk tovább növekedni.