Beszállítók Krasznay Dávid: a tisztatér új megrendeléseket fog hozni

Krasznay Dávid: a tisztatér új megrendeléseket fog hozni

Pardavi Mariann | 2016.09.07 08:35

Krasznay Dávid: a tisztatér új megrendeléseket fog hozni

Az Egyesült Királyság unióból való kilépése jópár ráncot rajzolt a magyar cégek vezetőinek homlokára. Megkérdeztük egy angol tulajdonú magyar vállalat első emberét, hogyan tovább.

Hirdetés

– A Parafixnek régre visszanyúló története van, hiszen az anyacéget 1969-ben alapították Dél-Angliában, Magyarországon pedig 2001-ben telepedtek meg. Hogyan tovább a brexit után?
– Az anyacég azért döntött annak idején hazánk mellett, mert a nemzetközi gyártók és azok beszállítóinak egész sora Közép-Európára koncentrálta a termelését, és mivel cégük elsősorban a Tier1 és Tier2 beszállítóként jegyzett cégeket szolgálja ki, egyértelmű volt, hogy nekik is helyben kell működniük. Az anyacég 90 százalékban Nagy-Britanniának termel, a Parafix Hungaria Kft. feladata pedig Közép-Európa kiszolgálása. Ennek révén tulajdonképpen nem érinti a céget az angolok kilépése az unióból.

– Mit érdemes tudni az angliai cég tevékenységéről? Mivel foglalkozik a hazai gyár?
– Vannak hasonlóságok a tevékenységeink között, ezek egyike az autóipar. Míg Magyarországon a kapacitásunk 50 százalékát ez a terület köti le, addig ez a szigetországban legfeljebb 30 százalékra rúg. Foglalkozunk továbbá elektronikával, világítástechnikával, és kezd beindulni az egészségügyi vonal. Ezzel szemben Angliában ez utóbbi a zászlóshajó, ennek valószínűleg az az oka, hogy az emberek anyagilag jobban megengedhetik maguknak az ehhez kapcsolódó termékeket. Továbbá az anyacégnél erős a hadiipar és a biztonságtechnika.

– Milyen termékeket gyárt a magyar telephely az autóipar számára?
– Lényegében ragasztóanyagokat házasítunk különböző anyagokkal, melyek végül beépülnek a járműbe. Változatos megoldásokat kínálunk. Említhetem egyebek mellett a tükörfűtő panelek szendvicsszerkezetének öntapadó elemeit, autók biztonsági- és árnyékolástechnikai rendszereinek tartozékait, rezgéscsillapítóként alkalmazott alkatrészeiket. Ugyan nem közvetlen beszállítóként vagyunk jelen az autóipari láncban, de büszkén mondhatom, aktív kapcsolatban állunk a gyártókkal és állandó a jelenlétünk a fejlesztőközpontokban, kikérik a véleményünket, érdeklődnek a megoldási javaslatainkról.

– Kezdetben az elektronikaipar volt a legerősebb szelet a cégnél, miért fordultak az autóipar felé?
– A 90-es évek végén kezdett megindulni a mobiltelefonok piaca, az élet később úgy hozta, hogy az autóiparnak is beszállítsunk. Ugyan tovább tart kifejleszteni egy terméket, de hosszabb is az életciklusa, így kifizetődőbb. Ugyanakkor az elektronikaiparnak beszállítani jó ugródeszka volt ahhoz, hogy teljesíteni tudjuk az autóipar minőségi elvárásait. Összehasonlításképp: eleinte egyetlen munkatárs foglalkozott a minőségbiztosítással, ma tíztagú a csapat. A munkájukhoz kapcsolódó eszközparkot is kialakítottuk.

– Milyen autóipari vállalatokkal állnak kapcsolatban?
– Jellemzően biztonsági rendszerekhez, LED-es világításhoz, hőelvezetéshez készítünk alkatrészeket. Így nagy partnereink között említhetem többek között az SMR, a BOS, az Autoliv vagy a Webasto cégeket.

– Mi érez a cég a győri Audi Hungaria és a kecskeméti Mercedes szárnyalásából?
– Nem állunk a két céggel közvetlen kapcsolatban, de a partnereinken keresztül érezzük a fejlesztéseiket.

– Tavaly év végén azt jósolták az elemzők, hogy az Irán elleni embargó részleges feloldása miatt hatalmas mennyiségű műanyag-alapanyag érkezhet Európába, ugyanis Iránban alacsony adók terhelik a műanyagipari nyersanyagokat és a gyártókapacitások is gyorsan bővülnek. A hírek szerint Iránban a 2010-es évi 800 ezer tonna polimer műanyagalapanyag-gyártó kapacitás a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén elérheti a 11 millió tonnát. Érzik ennek hatását?
– Ugyan használunk különböző műanyagokat, jellemzően fólia és hab formájában, de a mi termékeink lelke a ragasztó, ez minden termékünk alapja.

– Honnan szerzik be ezt az alapanyagforrást?
– A három legnagyobb ragasztógyártóval kapcsolatban vagyunk, a 3M-mel például közösen fejlesztünk.

– Hány tagú munkatársi gárdával dolgoznak?
– Az utóbbi időben döbbenetes a növekedés: szinte naponta veszünk fel új kollégákat, jelenleg 150 munkatárs felett járunk, 20 feletti a mérnökök száma. Nem marad ez így sokáig, hamarosan ugyanis megkétszerezzük a létszámot egy beruházás miatt.

– Mit árulhat el erről?
– A budapesti gyárunk mellé építünk egy másikat Ercsin, azért is esett erre a területre a választásunk, mert itt nagyobb a munkanélküliség, könnyebben tudjuk betölteni a gyártáshoz szükséges létszámot. Mi is érezzük, hogy nem könnyű új embereket találni, a mi megoldásunk az, hogy versenyképes fizetést kínálunk.

– Hogy néz ki ez a beruházás számokban?
– Az ercsi csarnokot 2200 négyzetméteresre tervezzük, ahol körülbelül 100-150 munkatárs fog dolgozni. 400 millió forintból épül fel 2017 nyarára.

– Milyen árbevétellel számolnak idén, miből fedezik a beruházás költségét?
– 2,5 milliárd forintos árbevétellel kalkuláltunk, de úgy tűnik, alul számoltuk, elérheti akár a 2,8-3 milliárd forintot is. A közeljövőben körülbelül másfélmilliárd forintot fogunk elkölteni. Tavaly 30 százalékkal nőtt a forgalom, idén ez a 40 százalékot is meghaladhatja köszönhetően a lengyel, cseh, román és ukrán piacoknak.

– Milyen igények miatt vágnak az ercsi építkezésbe?
– Az új telephelyen megvalósítjuk a tisztatér technológiát, ebben a pormentes környezetben képesek leszünk olyan termékeket is gyártani, amelyeket beszállíthatunk a Bosch és a Delphi kamerarendszereibe is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink