Beszállítók Kilián Csaba: a kkv szektor globális gondolkodása a versenyképességünk záloga

Kilián Csaba: a kkv szektor globális gondolkodása a versenyképességünk záloga

Gégény István | 2016.09.23 08:30

Kilián Csaba: a kkv szektor globális gondolkodása a versenyképességünk záloga

A Magyar Gépjárműipari Egyesület főtitkárával bérfeszültségről, béremelésről, újabb beruházásokról beszélgettünk, de szóba került az Automotive Hungary kiállítás is, amelyen idén különösen érdemes jelen lenni.

Hirdetés

– Kiéleződött a bérfeszültség idehaza, több sztrájk, vagy annak előzménye kísérte az év első felét. Milyen megoldások állnak a munkáltatók rendelkezésére, hogyan próbálnak a MAGE vállalatai választ találni az aktuális kihívásokra?
– A MAGE tagvállalatainak körében az elmúlt 2 évben 15-25 százalékos béremelés valósult meg. Ez annak köszönhető, hogy a cégek is belátják: el kell mozdulni a jelenlegi bérszintről, hiszen a szomszédos országokban magasabb bérek is előfordulnak, a Jaguar Land Rover leendő szlovák gyára például sajtóhírek szerint hazánkban toboroz munkaerőt. Nem biztos persze, hogy az utazás, szállás és egyéb velejáró költségekkel együtt megéri-e egy magyar szakembernek Nyitrán állást vállalnia. A bérfeszültség enyhítése ugyanakkor nem csupán a vállalatokon múlik. Kérdés, hogy a béremelést kísérik-e kormányzati lépések. A versenyképesség fenntartásához, növeléséhez nyilvánvalóan járulékcsökkentés is szükséges. Nem kétséges: ha a jelenlegi kritikus helyzet középtávon fennmarad, fontos, értékes befektetésekről maradhat le az ország. Már most is tudunk olyan döntésről, hogy a bizonytalan munkaerő-piaci helyzet miatt más országba vitte gyárát egy nagyvállalat, vagy egy anyacég nem nálunk lévő leányvállalatánál indított el egy projektet, hasonló okokból.

– Bár hiány van munkaerőből, mégis új autógyár érkezik a Mercedes-Benz révén, bővít a ThyssenKrupp, az Alumetal, a Dana, a sor hosszan folytatható. Minek köszönhető ez a tendencia, s megtartható-e a vonzerőnk?
– A hazánkba érkező befektetéseket illető döntések esetén kiemelkedő szerepet kap a helyi munkaerő minősége és hatékonysága, természetesen a költségtényezővel együtt. Azt gondolom, e téren jól állunk jelenleg, a befektetők nagy része elégedett. Mindenképpen lehetne javítani a vállalataink termelékenységén, a hozzáadott érték mértékén. Főleg a beszállítói lánc alacsonyabb szintjein szereplő kkv szektor kutatás-fejlesztési képességét lenne jó növelni, s ezeknek a cégeknek minél inkább el kell sajátítaniuk a globális gondolkodást. Így lesznek ugyanis képesek együtt fejlődni külföldi megrendelőikkel, a hosszútávú elképzelések hosszútávú megbízásokat eredményezhetnek. Az oktatás fejlesztése, a képzésbe való befektetés növelése ugyancsak elengedhetetlen. Erre mutat rá az OECD friss jelentése is, amely lesújtó képet fest arról, hogy mennyit költünk K+F-re, sajnos ezen a téren a leggyengébb európai országok között szerepelünk. A duális képzés beindulása jó hír, de még szélesebb körben kéne az ilyen oktatási formát elterjeszteni. Hasznos lenne, ha nem csak a cégeknél alakítanának ki gyakorlati műhelyeket, hanem a különböző szakképzési intézményekben. Mi lesz ugyanis akkor, ha egy vállalatnak már nincs szüksége újabb munkaerő képzésére ilyen formában?

– Érezhető némi ellentmondás az előbbi két téma között, ugyanis részben azért van hiány munkaerőből, mert alacsonyak a magyar bérek, viszont azért hoznak ide beruházásokat a külföldi cégek, mert alacsonyak a magyar bérek. Hogyan lehetne kibékíteni egymással a két tényezőt?
– Nyugathoz képest még az elmúlt évek béremeléseinek ellenére is nagyon alacsonyak a magyar fizetések. Van tehát lehetőség a további befektetéseket és a versenyképességet nem kockáztató béremelésre, amely kockázat tovább csökkenthető a már említett járulékcsökkentéssel.

– Aktuális téma akad bőven a magyar járműiparban az előzőek alapján. Mire fókuszál az idei Automotive Hungary kiállítás – miért érdemes akár kiállítóként, akár résztvevőként jelen lenni?
– Óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt 20 évben a magyar járműipar. A rendezvény célja a többi között az, hogy a legfontosabb szereplők bemutassák: sokkal fejlettebb, tisztább, vonzóbb az autóipar, mint sokan gondolnák. Szeretnénk emelni az autóipar imázsát, bemutatni a képzéseket, a további fejlődési lehetőségeket, s azt, hogy igenis presztízst jelent ebben az iparágban tevékenykedni. Lesznek ismét olyan B2B találkozók, ahol a kkv szektor képviselői közvetlenül találkozhatnak a nagyvállalatok, gyártók beszerzőivel, s hasznos üzleti kapcsolatokat építhetnek ki. A személyügy is fókuszba kerül, a beszélgetésünk során említett kihívások kezeléséről lehet majd eszmét cserélni a nagy járműipari cégek HR vezetőinek segítségével. Szóba kerül majd a közfoglalkoztatottak, külföldre távozottak visszavonzása a magyar munkaerő-piacra. Egyértelműen hangsúlyos lesz továbbá a megatrendek szerepe a járműiparban: az iparág technológiai váltás előtt áll, mind az autonóm vezetéssel kapcsolatos megoldások, az alternatív hajtások és az Ipar 4.0 tekintetében. A felmerülő kérdésekre adnak majd aktuális válaszokat a kiállítás ideje alatt zajló konferencián szereplő előadók és a panelbeszélgetések során megszólaló cégvezetők, szakemberek.

Kiemelt Partnereink