Beszállítók Kállai Balázs: egyre több magyar beszállítója lehet az autóiparnak

Kállai Balázs: egyre több magyar beszállítója lehet az autóiparnak

Biró Csongor | 2016.01.18 10:01

Kállai Balázs: egyre több magyar beszállítója lehet az autóiparnak

A Jaguar, Fiat, Peugeot, Opel, Renault modellekhez is alkatrészt szállító siófoki cég, a Kongsberg vezetője szerint évről-évre erősebb a hazai beszállítói piac.

Hirdetés
Kállai Balázs gyárigazgató

– Mit és kiknek gyárt Magyarországon a Kongsberg?
– Mechanikus kábeleket, azaz bowden kábeleket gyártunk személyautókba, teherautókba, fűnyíró traktorokba és fűnyírógépekbe. Fő profilunk az autóipari ülésmozgató es motorháztető nyitó kábelek. Legfontosabb vevőink a Tata (vagyis a Jaguar Land Rover), a Johnson Controls, a Daimler, a Faurecia és a Lear.

– Hogyan értékeli a 2014-es, illetve 2015-ös évet üzleti szempontból és mit vár 2016-tól?
– Az újabb ügyfelek szerzése – főleg a német beszállító piacon – jelentős kihívás elé állít bennünket. Ezért a fő fókuszt jelenleg az új, innovatív megoldásokra helyezzük, amelyekkel vevőinket támogathatjuk, ezáltal újabb megrendeléseket nyerhetünk el. Célunk, hogy 2018-ra a jelenlegi árbevételünket 50 százalékkal növelni tudjuk, 2020-ra pedig elérjük a 35 millió eurós árbevételt.

– Hány dolgozót foglalkoztatnak?
– Vállalatunk teljes létszáma 415 fő, ebből a mérnökségen tizenheten dolgoznak. Ők felelnek az új termékek bevezetéséért, a termelési folyamatokért, a folyamatfejlesztésekért és az alapanyagok, a termékek és a folyamatok minőségéért. Autóipari termékeken kívül kisgépekhez is gyártunk kábeleket, így a termelési volument a kisgépek gyártásának (például fűnyírók) szezonalitása határozza meg. Ősszel és télen magasabb a megrendelés ezekre a termékekre, ilyenkor több fizikai munkaerőre van szükség. A közeljövőben vállalatunk nagyobb létszámbővítést nem tervez.

– Kik a legnagyobb beszállítóik, és hogyan lehet valaki a Kongsberg partnere?
– Legnagyobb beszállítóink: Groway Cable (Konduit, kábel beszállító – Kína), Firstronic LLC (PCB beszállító - USA), Mabuchi Motors E (villanymotor - Kína). A Kongsberg Interior Systems Kft.-nél a beszállítók kiválasztása központilag történik. Léteznek úgy nevezett preferált és nem preferált beszállítók. Ha több beszállító van a piacon, akkor az esetek nagy részében a preferált beszállító kapja meg az üzletet, amik már korábban vagy jelenleg szállítotanak a Kongsbergnek, s nagyobb probléma nem volt velük. Számos esetben azonban a vevő határozza meg a beszállítót. Ha a Kongsberg azonban nem elégedett ezen beszállítóval, akkor a beszállító lecserélése csak a vevő jóváhagyásával történhet meg. Csak azok a beszállítók lehetnek a Kongsberg Automotive beszállítói lánc tagjai, akik a szigorú elvárásoknak megfelelnek és biztosítani tudják a minőség, költség, szállítás és a környezeti feltételek követelményeit. A minimum követelmény, hogy a beszállító akkreditált harmadik fél által tanúsított ISO 9001 minősítésű legyen. A beszállító kiválasztásánál figyelembe vesszük a technikai és technológiai tudást, a szükséges folyamatok, eszközök meglétét a beszállítónál a követelmények teljesüléséhez, a beszállító pénzügyi stabilitását, a szállítás megbízhatóságát, a legalacsonyabb költséget a Kongsberg számára, a hosszú távú együttműködés szándékát.

– Mi a véleménye a hazai beszállítókról?
– A hazai beszállítói piac évről-évre erősebb és jelentősebb. A beszállítók zöme felismerte, hogy nem elég megfelelő darabszámban teljesíteni, hanem megfelelő minőséget is elvárnak az autógyárak. Ezért egyre több hangsúlyt fektetnek a megfelelő tanúsítványok megszerzésére, amit csakis a folyamatok javításával lehet elérni. Úgy gondolom, ez az út vezet ahhoz, hogy egyre több magyar beszállítója legyen az autóiparnak, hiszen béreink versenyképesek és a magyarok kreativitására lehet alapozni. Ha termékek fejlesztésében is tudnánk nagyobb szerepet vállalni, az sokat segíthetne a beszállítói lánc erősödésén Magyarországon, hiszen a beszállítók zöme ma jellemzően bérgyártást végez.

– Hogyan oldják meg az utánpótlást?
– Az új munkaerő felvételét elsősorban saját csatornákon keresztül oldjuk meg. A toborzások, kiválasztások esetében sikeresen működik vállalatunknál a munkatársajánló program, amellyel kollégáink kapcsolatrendszerét hasznosítjuk. A fizikai munkaerő toborzása során érezhető a térségre jellemző szezonalitás, a balatoni szezonális munkavégzésből eredően nyáron kevesebb a rendelkezésre álló munkaerő. Ugyanakkor ez a vállalat számára előnyös, mert vállalatunknál nyáron kevesebb munkaerőre van igény, mivel a kisgépeket ősszel és télen gyártjuk. A speciális autóipari, műszaki szaktudást igénylő mérnöki munkakörök esetében, jellemzően az ipari Székesfehérvár és vonzáskörzete biztosítja számunkra a megfelelő képzettséggel rendelkező munkaerőt. Vállaltunk két éve működik együtt a Siófoki SZC Baross Gábor Középiskolával. Támogatásunkkal a magas- és távolugrópályáját újították fel az idén, tavaly a központi tanműhelyét festették ki. Az autószerelő tanulóknak gyárlátogatást szerveztünk vállalatunknál. Az együttműködés célja, hogy a későbbiekben a tanulók szakmát szerezve csatlakozzanak vállalatunkhoz. Siófokon és környékén nem jellemző a műszaki oktatás, inkább az idegenforgalom, éppen ezért kezdtük meg az együttműködést ezzel a műszaki szakközépiskolával.

– Fejlesztőmunka is zajlik a siófoki telephelyen?
– Európai fejlesztőközpontunk Angliában, Burtonben van. Pár hónapja magyar fejlesztőmérnök is dolgozik a siófoki telephelyen, a központba tesz jelentést.

– Milyen márkák modelljeiben találkozhatunk a siófoki Kongsberg alkatrészeivel?
– Az összes Jaguar, Land Rover és Range Rover modellbe szállítunk motorháztetőt nyitó kábeleket. Húzó termékeink még: elektromechanikus és mechanikus ülésmozgató kábelek a Land Rover Discovery Sportba, ülésmozgató kábelek a Fiat 500-ba, a Peugeot 3008-ba, az Opel Adamba, az Opel Corsába és a Renault Kadjarba.

Kiemelt Partnereink