Beszállítók Gondolta volna? Már Mexikóban is probléma a munkaerőhiány

Gondolta volna? Már Mexikóban is probléma a munkaerőhiány

autopro.hu/B.B. | 2016.09.05 12:57

Gondolta volna? Már Mexikóban is probléma a munkaerőhiány

Az utóbbi hónapokban egyre-másra jelentették be az autóipari cégek új beruházásaikat az országban, most viszont úgy tűnik, a munkaerő-kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel.

Hirdetés

Nem hiába divatos célország Mexikó az autóipari vállalatok körében: az olcsó, de szakképzett munkaerő, az ország számos szabadkereskedelmi kapcsolata, valamint a világ második legnagyobb autópiaca, az Egyesült Államok közelsége miatt a száz legnagyobb autóipari beszállító közül 90 rendelkezik helyi képviselettel, sokan közülük pedig jelentősebb gyártókapacitással is.

Júliusban a Michelin, júniusban a BMW jelentett be komoly mexikói beruházást, áprilisban pedig a Ford kapott kritikát az USA déli szomszédjában tervezett beruházása miatt – és ezzel csupán az utóbbi hónapok legfontosabb autóipari bejelentéseit soroltuk fel. Csakhogy az autóipari vállalatok ilyen erős koncentrációja már-már veszélyeket is hordoz: az autonews.com most a mexikói munkaerőpiac és infrastruktúra túlterheltségéről ír.

A legnagyobb kihívást a szakképzett munkaerő globálisan is gyakran megfigyelhető hiánya jelenti, amit az autóipar helyi jelentőségének viszonylag gyors felfutása csak tovább súlyosbít, így az észak-mexikói területeken korábban is meglévő jelenség most továbbterjed az ország többi részére is. Mivel a bérek általában alacsonyak, a beszállítók viszonylag kis plusszal is költözésre bírhatják leendő dolgozóikat, csakhogy az autógyártók nyomása és a piaci versenyképesség megtartása még ezen a téren is rendkívül szűk mozgásteret biztosít. A cégeknek ezen felül gyakran a megfelelő képzések szervezését is magukra kell vállalni.

A vállalatok egyedi ajánlatokkal kísérleteznek: ha egy dolgozó egy családtagot, vagy barátot is „beszervez” magával, hat hónapi munka után bónuszban részesül. Természetesen az egyetemekkel való együttműködés is szinte létszükségletté vált.

A másik probléma az infrastruktúrára, azon belül pedig főleg a kikötőkre nehezedő nyomás, az exportált kocsik nagy része ugyanis hajón távozik az országból. Ezen felül már az autószállító vasúti kocsikból is gyakran hiány lép fel. Az infrastruktúrát ugyan folyamatosan fejlesztik, de a munkaerőpiachoz hasonlóan ez sem tud lépést tartani vállalatok beruházásaival.

Az ilyen problémák megléte persze természetes velejárója egy mexikóihoz hasonló autóipari bummnak, de az esetleges fennakadások mindenképpen figyelmeztetést jelentenek a fejlesztésekbe kezdő vállalatoknak és az ország gazdasági vezetőinek egyaránt.

Kiemelt Partnereink