Extrudálás, vulkanizálás, csőhajlítás - a ContiTech gyárában jártunk

Szerző: Uzoni Ábel | 2016.09.13. 10:30

Árad a fény a ContiTech váci üzemcsarnokába a fenti világítóablakokon át, a munkapontokon – ha nem is csendben, – de nagy nyugalomban zajlik a gumi, a műanyag és a fém megmunkálása, hogy a folyamat végén készre szerelt hűtő-fűtő csövek illetve üzemanyagtömlők várják a spedíciót valamelyik nagy autó-összeszerelő üzembe. Itt azok az alkatrészek készülnek, amelyek jó részét manapság már jó eséllyel elfedi a dizájnos műanyag motorfedél a gépkocsikban, ezért is használtuk ki a ContiTech által ajánlott lehetőséget, hogy megismerkedjünk a hűtő-fűtő csőrendszerek készítésének professzionális világával.

A ContiTech vezetőinek és szakembereinek van mire büszkének lenniük, a váci üzemben meredeken kúszott felfelé a dolgozói létszám az elmúlt évi 5,5 millió eurós beruházásnak köszönhetően. Míg 2014-ben 639 munkavállaló volt, jelenleg egészen pontosan 1124-en dolgoznak itt, a termelés három (szükség esetén négy, azaz hétvégi) műszakban folyik, de a fémmegmunkáló részlegen még nem érték el a teljes felfutást. A növekedés nem áll meg, állami támogatással sínen van egy további, 16 millió eurós kapacitás-bővítés is, de még nem dőlt el, hogy zöldmezős beruházással oldják-e meg a bővítést, vagy a jelenlegi telephely területén belül, de a hírek szerint Vác városa kedvezően áll a zöldmezős megoldáshoz is. Ez a hűtő-fűtő csőszerelvény-gyártás kapacitásnövelő program egyébként nemcsak a váci, hanem a makói gyárat is érinti.

Itt már nem egyszerű, különálló csőalkatrészek készülnek, hiszen az autógyárak is azt kérik, hogy készre szerelt, egyszerűen beszerelhető, akár fűtőszálas megoldásokat szállítsanak részükre. De mi és hogyan is készül Vácon?

Jelenleg száz különböző terméket állítanak elő a HC (heating-cooling, tehát a fűtés-hűtésrendszert kiszolgáló csőrendszert gyártó csarnok) és az EDT-csarnokban, tavaly 31 millió hűtő-fűtő csövet értékesítettek innen és a hasonló tevékenységet végző makói gyárból. A tavalyi év jól zárult, a hűtő-fűtő szegmens eladásai nemcsak a személygépkocsi, hanem a truck piacon is növekedni tudtak. A váci telephelyre naponta öt kamion fordul be, tíz távozik onnan, ebből is kaphatunk egy képet a termékvolumen elképzeléséhez.

Contitech gyárlátogatás
Kattintásra galéria nyílik!

Elsőként a gyár HC-részlege nyílt meg a sajtó munkatársai előtt. A gyárba spanyol és magyarországi üzemekből jön a gumi és műanyag-őrlemény. Az extrudált csövek nagy dobokról érkeznek egy vágógépre, ahol megkapják a megfelelő hosszúságot. A csövek vulkanizálás során jutnak az akár 20-30 éven át is megmaradó végleges formájukhoz. Egyedül a formázási munkapontot nem fényképezhettük, az egyedi innovatív megoldások és eljárások védelme miatt. Külön részlegen foglalkoznak a szakemberek az ellenőrzéssel, ahol fa vagy 3D-nyomtatóval készült sablonokba igazítják a félkész gumi, műanyag vagy összetett anyagú szerelvényeket. A termékek az összeszerelés során kapják meg a védő funkciót ellátó zsugorcsöveket, védőhálókat, csatlakozókat.

A fémcsövek megmunkálása teljesen más lapra tartozik, itt egyre nagyobb szerepet kérnek maguknak a Kuka és Transfluid márkájú, védőrács mögött dolgozó precíziós csőhajlító robotok. Egészen megkapó látvány, ahogy a robot egy-két másodperc alatt hajlítja meg 90 fokkal a megmunkálás alatt lévő darabot, fordít rajta negyvenöt fokot, és beletesz még tizenöt foknyi hajlítást. Egy másik munkaponton csatlakozást biztosító záróelemeket szorít egy következő robot egy alumíniumcső mindkét végére. A fémmegmunkálási részlegen is minden megy a maga útján, a szakemberek monitorokon ellenőrzik a termelést. Mint megtudtuk, a gyártók még a termékazonosító betűtípusát, a késztermékre kerülő kódjel pontos helyét is meghatározzák, de például azt is, hogy Made in Hungary vagy csak Vác felirat kerüljön az azonosító mellé.

Magyar László gyárigazgató portálunk kérdésére azt mondta, mint az autógyártás más területén, itt is egyre több műanyag hűtő-fűtőcsöves megoldásra van igény, mert a fő szempont a minél több súlyfeleslegtől való megszabadulás. És ez kedvező a ContiTech - és nyilván a versenytársak - számára is, mert a műanyag olcsó és könnyen megmunkálható. A gyár ugyanakkor követi a gyártási trendeket abból a szempontból is, hogy egyre összetettebb, műanyag, fém és gumielemeket együttesen tartalmazó vezetékrendszerek látnak napvilágot.

A gyár HC-részlegéből az EDT (Engine and Drive Train ) részlegbe lépünk. Ez a túlnyomásos tér már inkább egy laboratóriumhoz hasonlít, de nem is lehetne ez másként, hiszen az emissziós értékek javítására kidolgozott katalitikus folyamat, az úgynevezett SCR-rendszer legyártásához rendkívül tiszta körülmények kellenek. (A dízel-gépkocsik tulajdonosai jól tudják, hogy a szelektív katalitikus redukciós (SCR) csőrendszerben az AdBlue segédanyag fut, ennek a feladata a dízel kipufogógázban található nitrogénoxidok redukálása.) A gyár nem titkolja, mely gyártók beszállítója, itt a munkapontok felett több márkanév is olvasható, úgy mint Ford, General Motors, BMW, Jaguar Land Rover.

De mi a helyzet a munkaerőpiacon, hogyan lehet annyi képzett embert találni, mint amit a váci üzem megkíván? Mint azt Fördős Attila, Vác polgármestere a gyárlátogatás előtt újságíróknak elmondta, többszörös kihívással néz szembe a város és a régió munkaerő-megtartás szempontjából. Egyrészt állandó gond a képzett munkaerő külföldre távozása és Budapest közelsége, de a város még így is alatta van a jelenlegi országos 5 százalékos munkanélküliségi rátának. A ContiTech szerződésben áll szlovákiai munkaerő-közvetítőkkel és munkaügyi központokkal is, a váci üzemben 20 körül van a Szlovákiából átjáró munkások száma. A gyár komolyan veszi a dolgozói elégedettséget, modern, tiszta, világos kantin várja őket, az üzemben a hangulat minden túlzás nélkül családias.

A térség és a ContiTech is nagy várakozással tekint a nyitrai Jaguar Land Rover gyárnyitás felé, bár a termelés megindulása csak 2018-ra várható. Ezt firtató kérdésünkre Nagy Mihály, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, abszolút tudnak az autóvállalatnál a váci üzemről, olyannyira, hogy rajta vannak a cég ajánlattételi listáján (bid list) is, tehát nagyon jó esélyeik vannak arra, hogy Nyitra irányába is rögtön beszállítókká váljanak. Ezen túlmenően Vácon azon dolgoznak, hogy megszerezzék a Jaguar Land Rover szigorú feltételeket támasztó JLRQ nevű minőségtanúsítványát, így a remények szerint hivatalos Jaguar-alkatrészgyártó lesz a magyar ContiTech.

A Continental csoport

A cég 1871-ben alakult, székhelye Hannover. 55 országban 430 telephelyen 207 900 embert foglalkoztatnak. A vállalat öt divízióra oszlik, gumiabroncsgyártás, belső burkolat-gyártás, erőátviteli rendszerek, alváz- és biztonsági rendszerek gyártása, illetve a ContiTech alá sorolt szenzorgyártó elektronikai divízió. A Continental árbevétele 2015-ben 39,2 milliárd euró volt.

A Continental csoportnak Magyarországon hét telephelye van és nyolcezer munkavállalót foglalkoztat:

Budapest – autóipari elektronika, szenzorgyártás

Budaörs – gumiabroncs-kereskedés

Veszprém – szenzorgyártás és fejlesztőközpont

Nyíregyháza – légrugó-rendszerek gyártása

Szeged – ipari alkalmazások gyártása (pl. gumi szállítószalag nyersanyag-kitermeléshez, gumitermékek tengeri mélyfúrókhoz)

Vác és Makó – hűtő-fűtő-csőrendszerek, üzemanyag-csövek gyártása