Bottyán Zsolt: az automatizálás és robotizálás most a legfontosabb terület

Szerző: Pardavi Mariann | 2016.08.25. 08:55

Szinte minden autómárkában megtalálhatók a Shinwa Miskolcon gyártott klímavezérlő- és audio előlapjai, funkcionális gombszettjei, amelyeket európai, ázsiai és amerikai autómárkákba szerelnek be. A miskolci gyár igazgatója számolt be a magyar telep jelenlegi feladatairól.

– Nemrégiben azt közölte a vállalat, hogy százmillió forintos nagyságrendű fejlesztésbe fognak. Milyen fejlesztések várhatóak? Mikor kezdődik és mikor fejeződik be a beruházás?
– A Shinwa Magyarország Precíziós Kft. már az 1999-es létrejötte óta folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy az autóipar élvonalában maradjon. A legfontosabb terület most az automatizálás és robotizálás, ezt már a futó projekteknél is minél szélesebb körben alkalmazzuk. Mindezeken felül az automata ellenőrzés és gyártáskiszolgálás kap egyre nagyobb szerepet a beruházásoknál. A következő időszakban az új projektekhez kapcsolódóan olyan innovatív beruházásokat valósítunk meg, mint az úgynevezett tisztatér gyártástechnológia, amely a legmagasabb vevői specifikációknak, tisztasági elvárásoknak is megfelel.

– Mi indokolta a fejlesztést?
– A folyamatos és egyre szigorúbb minőségi elvárások teljesítése, illetve a belső fejlesztési irányvonal a termelékenység növelésére, és az egyre erősödő piaci helyzetben minél magasabb szintű megfelelés. A tisztatér azért fontos, mert ma már a legkisebb szennyeződés is ronthatja a minőséget, ezt pedig a vevőink nem engedhetik meg maguknak, ahogy természetesen mi sem. Igazi high-tech az, amit elvárnak, és ez a következő években is előnyt jelenthet nekünk.

– Hány új munkatársat kell felvenni? Hány mérnökre lesz szükség?
– Erre nehéz pontos számokkal válaszolni, mert folyamatosan vesszük fel a munkatársakat, mérnököket, technikusokat, operátorokat. Ezekhez a fejlesztésekhez is feltétlenül szükségünk van tapasztalt és magasan kvalifikált munkaerőre.

– Milyen stratégia mentén kívánja a cég megoldani a munkaerő felvételt?
– Nagyon jó kapcsolatunk van a helyi önkormányzattal, a munkaügyi központtal, folyamatosan hirdetünk és toborzunk is. Próbálunk tenni azért, hogy helyben tartsuk a fiatalokat, részt vettünk a „Gyere haza fiatal” programban is, onnan is érkezett kolléga.

– Főként klímavezérlőkhöz és audio készülékekhez gyártanak műanyag alkatrészeket. Változik a termékportfólió a fejlesztés hatására?
– Nem szeretnénk változtatni, csak legfeljebb bővíteni, hiszen a piacon a Shinwa már ismert, elfogadott, keresett brand. Az elmúlt 18 év munkája nem volt hiábavaló, a vevői körünk folyamatosan bővül, az üzletfejlesztési divíziónk folyamatosan dolgozza fel az új árajánlatkéréseket.

– Milyen autókba kerülnek a Miskolcon gyártott termékek? Magyarországon készült járművek is futnak Shinwa-alkatrészekkel?
– Fiat Punto és Doblo, Skoda Superb, Opel Zafira, de a BMW, Renault, Peugeot személy- illetve teherjárművei, továbbá természetesen a győri Audi, valamint a Kecskeméten gyártott Mercedes is használja a termékeinket.

– Milyen hatással van a két hazai autógyártó nagy beruházása a miskolci Shinwára? Számolnak megnövekedett termeléssel?
– Mi ezektől a beruházásoktól annyiban vagyunk függetlenek, hogy Tier 2-es beszállítóként nem közvetlenül az autógyáraknak szállítunk, de mindkét autógyár fejlesztése forgalomnövekedést generált a vevőinken keresztül.

– Jelenleg 800 munkatárssal dolgoznak, vegyes nációkkal. Hogyan hidalják át a nemzetek közti kommunikációs szakadékot?
– Nem tudok kommunikációs szakadékról, mivel a munkatársaink jelentős része – itt elsősorban az irodistákra gondolok, de a termelésben résztvevőkre is igaz – legalább egy idegen nyelven beszél, ahogy a külföldi; a maláj, kínai és japán kollégák is. Célunk az első perctől a harmonikus munkafeltételek megteremtése, ehhez nyelvtanfolyamok szervezésével és egyéb képzésekkel próbálunk hozzájárulni.

(Fotók: Varga Tamás)