Gyártók Balesetmentes közlekedés-víziók

Balesetmentes közlekedés-víziók

Koloszár Tamás | 2009.11.02 14:29

Balesetmentes közlekedés-víziók

Prediktív vészfékrendszer sorozatgyártása 2010-től. Radar- és videórendszerek rögzítik az összetett forgalmi helyzeteket. Magasabb szintű kényelem a forgalmi dugókban a továbbfejlesztett stop/start funkciónak köszönhetően.

Hirdetés

A jövőbeni biztonsági és vezetőtámogató funkciók kifejlesztése során a Bosch az aktív és a passzív biztonsági rendszerek hálózatba csatolására, illetve az olyan felfüggesztéshez kapcsolódó rendszerekkel való együttműködésükre összpontosított, mint a kormányzás. Kritikus helyzetben ezek a funkciók tájékoztatják a járművezetőt, és a lehető legtöbb támogatást nyújtják számára. A mindennapi közlekedésben fokozzák a kényelmet és javítják a járművek dinamikáját. A lehető legjobb együttműködés elérése érdekében a Bosch egyesítette ezen tevékenységeket saját tevékenységi körében, a járművek mozgásának és biztonságának területén.



„A biztonsági rendszerek hálózatba csatolásával tovább javítjuk a járművek prediktív biztonsági képességeit.. Ugyanakkor a technológiák további fejlesztésével és a költségek csökkentésével elősegítjük a biztonsági rendszerek növekvő elterjedését a különböző járműkategóriákban. Az innovatív Bosch technológiáknak köszönhetően újabb lépést tettünk a balesetmentes közlekedés víziójának megvalósítása felé." - mondta Dr. Werner Struth, a Bosch Futóműrendszerek Vezérlése részleg elnöke.

Kevesebb ráfutásos baleset a prediktív vészfékrendszernek köszönhetően

A prediktív vészfékrendszer jó példa arra, hogy a jármű környezetét figyelő érzékelők hogyan csatolhatók hálózatba az aktív biztonsági rendszerekkel. A német baleseti adatbázis, a GIDAS szerint ráfutásos ütközések előtt a járművezetők egyharmada egyáltalán nem, vagy nem a teljes fékerőt kihasználva fékez. A Bosch prediktív vészfékrendszere ezért több szinten is támogatja a járművezetőket. Első lépésként a radarérzékelő jeleit felhasználva felméri a jármű előtti helyzetet. Ha egy autó túlságosan gyorsan közeledik a jármű elejéhez, a rendszer hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt, majd az ESP® rendszer röviden ránt egyet a fékeken. Ha a járművezető nem reagál a kezdeti figyelmeztetésekre, és a helyzet romlik, az ESP® rendszer automatikusan fékez, és legfeljebb a teljes fékhatás felét kihasználva lelassítja a járművet. Ha a járművezető reagál, a rendszer fokozza a lassulást addig a pontig, hogy a jármű meg tudjon állni az ütközés bekövetkezése előtt. Ha a rendszer elkerülhetetlennek ítéli a balesetet, mozgósítja a maximális fékerőt, hogy legalább csökkentse az ütközés súlyosságát. Az automatikus vészfékezés legmagasabb szintjén videó érzékelők is segítik a rendszert. Ilyen Bosch rendszer elsőként 2010-ben jelenik majd meg sorozatgyártású járműben.



A Bosch baleseti elemzései szerint négy személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetből három elkerülhető a prediktív vészfékrendszerrel. Elkerülhetetlen ráfutásos baleset esetén pedig a prediktív vészfékrendszer negyedével vagy akár több mint felével is csökkentheti az ütközési sebességet, az ütközés erejét pedig háromnegyedével. Mivel a haszonjárművek részvételével történő ráfutásos balesetek általában súlyosak, 2009-ben az EU előírta, hogy 2015 novemberétől valamennyi haszonjárművet fel kell szerelni prediktív vészfékrendszerrel.

Ha bekövetkezik az ütközés, számos biztonsági rendszer akadályozhatja meg a súlyos sérüléseket, mint például a biztonsági övek, az övfeszítők és a légzsákok. A jövőben a Bosch másodlagos ütközéscsillapító rendszere (SCM) megakadályozza, illetve csökkenti majd a másodlagos ütközések súlyosságát. Az aktuális német baleseti statisztikák szerint a személyi sérüléssel járó balesetek 29 százalékában az első ütközést további ütközések követik. A kezdeti ütközést követően az SCM működésbe hozza az ESP® rendszert, hogy a lehető leggyorsabban csökkentse a jármű sebességét. Ennek eredményeként a további ütközések valószínűsége számottevően csökken.



A videó rendszerek nappal és éjjel egyaránt segítik a járművezetőket

A videó kamerák minden szükséges alapinformációt biztosítanak a sávtartást segítő rendszer működéséhez. A Bosch olyan rendszereket fejlesztett ki, amelyek figyelmeztetik a járművezetőket, ha akaratlanul kisodródnak a sávjukból. A rendszer az elektronikus támogatású kormányzással kombinálva szükség esetén akár automatikusan is kormányozhatja a járművet. Rossz megvilágítású helyzetekben a korszerű éjjellátó rendszerek olyan képeket biztosítanak a járművezetők számára, amelyek megkönnyítik a helyzetek értékelését, illetve a potenciális veszélyek felismerését. Az új Bosch „night vision assistant plus” éjjellátó rendszer nem csupán képeket biztosít, de értékeli is azokat. Így felismeri az embereket, és megjelöli őket a kijelzőn.


Vezetőtámogató rendszerek a járművek magasabb szintű dinamikájáért és kényelméért

A hálózatba kapcsolt támogató rendszerek a fokozott biztonság mellett magasabb szintű dinamikát és kényelmet is biztosítanak a járművek számára. A fékezéssel működő dinamikus keréknyomaték-szabályzás például javítja a jármű dinamikáját. Kanyarban a rendszer megfékezi az ívbelső kereket, míg növeli a motor nyomatékát. Ennek eredményeként az ívkülső kerékre nagyobb nyomaték jut, így a jármű gyorsabban haladhat át a kanyarulatokon. A radar- és a videó rendszerek közötti együttműködésnek köszönhetően a Bosch továbbfejlesztette az adaptív sebességtartó automatikát (ACC) is. Ez erőteljesebb gyorsítást tesz lehetővé előzéskor, továbbá segítségével a járművezető gyorsabban reagálhat, ha közeledő jármű kerül a sávjába.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink