Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az olcsóbb vegyszer miatt durrannak el a Takata légzsákjai?
Megszólalt a beszállító egyik volt munkatársa, aki már az előző évezredben jelezte a cégnek, hogy hiba lenne a megbízhatatlan vegyületet használni.
Mark Lillie 1999-ben hagyta ott a Takata vállalatot. Távozása oka az a vita volt, amelynek során határozottan tiltakozott az ammónium-nitrát nevű vegyület légzsáfelfúvókban történő alkalmazása ellen. Ez kisebb bekerülési költséget jelentett ugyan a gyártónak, ám a szakember szerint „vészesen instabil” a kémiai anyag viselkedése. Ez leginkább azt jelenti, hogy nem lehet tudni, megfelelően működik-e majd a légzsák bármilyen körülmények között.
Azt jó ideje tudjuk – erről szólt szinte egész 2014 – hogy nem működnek megfelelően a Takata légzsákjai. Az ezzel kapcsolatos visszahívások mutatója átlépte már a 20 milliós értéket is.
A Takata állítja, nincs gond az ammónium-nitráttal, annak alkamazása biztonságos; olyannyira, hogy ugyanez az anyag kerül a visszahívott autókban kicserélt légzsákfelfúvókba. Az viszont tény, hogy az autógyártók nem tudják pontosan, mi okozza a hibát.
Röpködő fémdarabok, eldurranó légzsák - így néz ki mindez (hibás) működés közben |
Mark Lillie viszont meggyőződéssel állítja, hogy komoly hibafaktor lehet a vegyület használata. A Takata amerikai, Moses Lake-beli üzemének egykori műszaki igazgatója részletesen ki is fejtette, hogyan működik a rendszer. Munkatársaival úgynevezett hajtóanyag-tabletta előállítását végezték, amelyet a légzsákot felfújó berendezésbe töltöttek. Ez a hajtóanyag termeli a gázt, ami felfújja a légzsákot. Ha probléma van a hajtóanyaggal, annak bizony komoly következményei lehetnek. Mark Lillie szerint a vegyület annak kémiai összetétele miatt szélsőségesen reagálhat különböző hőmérsékleti viszonyok között, öt különböző szilárdsági állapot valamelyikével kell számolni. – Úgy lehetne ezt elképzelni, mint amikor jégfoltos az út télen. Előfordulhat például, hogy a hajtóanyag-tablettából nem gáz, hanem por állagú anyag szabadul fel, amely hirtelen „elégeti” a tablettát – fejtette ki a Takata egykori alkalmazottja.
Mark Lillie felvette a kapcsolatot a felperesek, vagyis a légzsákokat gyártó vállalat ellen pert indító áldozatok ügyvédeivel, hogy tanúként, avagy mérnöki szakértőként részt vegyen a tárgyalásokon.
Mindezzel együtt nem biztos, hogy az ammónium-nitrát okozza a meghibásodásokat, de az biztosnak tűnik, ha mégis kipróbálna a Takata egy biztonságosabbnak tartott vegyületet, akár megnyugtató választ is kaphatna a világ erre az egyre nyugtalanítóbb problémára. Az a megoldás talán drágább lenne a mostani technológiánál, ám egyetlen élet értéke sem összemérhető a szükséges fejlesztések költségeivel. Pedig egyre több haláleset köthető a japán beszállító légzsákjainak hibájához, nem beszélve arról, hogy a visszahívásokkal anyagilag és erkölcsileg is bőven megfizeti a tanulópénzt a vállalat.