Beszállítók A Takata botrány mérlege: 17 haláleset és 69 millió érintett jármű

A Takata botrány mérlege: 17 haláleset és 69 millió érintett jármű

autopro.hu/Sz.K. | 2017.07.18 15:01

A Takata botrány mérlege: 17 haláleset és 69 millió érintett jármű

A Takata globális visszahívási hulláma múlt héten kiteljesedett, a hibás légzsákok okozta halálozási szám megnőtt, de a jogi szakértők szerint a legnagyobb aggodalom az autógyártóknak a csődeljárás.

Hirdetés

A hibás, idő előtt elromló légzsákok, amik túl nagy erővel nyílnak ki, több sérülést okoztak. A sértettek saját jogi képviselőket fogadtak a japán vállalat Egyesült Államokbeli csődképviseletén belül, ami nagy hangot adott nekik a folyamatban.

Ez a szokatlan bizottság olyan embereket foglal magába, akiknek az autója a visszahívás miatt elértéktelenedett. Ők együtt a Honda, a Toyota és további autógyártók ellen fogtak össze.

Az autógyártók megpróbálták kihasználni a csődöt, hogy lecsökkentsék felelősségüket abban, hogy beszerelték a hibás légzsákokat- mondta el Kevin Dean, a sértetteket képviselő ügyvéd.

Mivel a bizottságnak hivatalos státusza van, a Takatának biztosítania kell tőkéit, amit arra lehet használni, hogy kiderítsék az autógyártók felelősségét, illetve hogy a pénzügyi igényeket kielégítsék. A bizottság nélkül a felpereseknek ezt maguknak kellene finanszírozniuk.

A Takata, a Honda, a Toyota és a General Motors elutasította, hogy megszólaljon az ügyben, más autógyártók pedig nem is reagáltak a kérdésekre.

A csődöknek alapesetben egy hivatalos hitelezői bizottsága van. A Takata ügyben, a sértettek bizottsága egy oldalon fog állni a beszállítókkal és kereskedőkkel, akik még inkább érdeklődnek a jövőben a kompenzációk iránt.

Mindkét bizottságot az USA vagyonkezelői irodája állította fel, ami az Igazságügyi Minisztérium egy alegysége, és csődvédelmet biztosít.

Tizenhét haláleset és legalább 180 sérülés köthető a Takata légzsákjaihoz 2009 óta.

Múlt héten a Nemzeti Útbiztonsági Hivatal kiszélesítette a globális visszahívási listát, ami a szabályozók szerint nagyjából 69 millió autót és 125 millió pumpát érint. A legrosszabb légzsákokat még nem cserélték ki.

Januárban a Takata egyezséget kötött az Igazságügyi Minisztériummal, elkülönítve 125 millió dollárt az ügyfelek kártalanítására, és 850 millió dollárt az autógyártók kártérítésére.

Szembenézve az 50 milliárd dolláros felelősséggel, a Takata júniusban csődöt jelentett Japánban és az Egyesült Államokban, azzal a tervvel, hogy eladja a nem légzsákkal foglalkozó üzemeit 1,6 milliárd dollárért a Key Safety Systemsnek. A légzsák üzletág tovább fog működni, hogy a hibás légpumpákat ki tudják cserélni.

A Takata pénzügyi alapot fog létrehozni azért, hogy kompenzálja a légzsákokból adódó sérüléseket.

A vállalatok, amik felszámolják a csődöt, gyakran ilyen alapokat hoznak létre, és pénzeket gyűjtenek a biztosítóktól és további felelős résztvevőktől, akik ezért cserébe védve lesznek a folyó pereskedésektől.

A bizottság ügyvédei további nyomozásokat akarnak azonban azzal kapcsolatosan, hogy mit tudtak az autógyártók a légzsákokról, hogy meghatározhassák a felelősségüket és pénzügyi hozzájárulásukat.

Steven Todd Brown, a Buffalo Jogi Egyetem e témában jártas professzora elmondta, hogy ha ő sértett személy lenne, nem szeretné, ha a Takata vagy egyéb autógyártók határoznák meg az alap mértékét.

Más szakértők azt várták volna a felektől, hogy elkerülik az elnyújtott jogi vitákat, mert így szerintük nem lesz egyszerű megoldást találni – írta meg az autoblog.com.

Kiemelt Partnereink