A Bosch maklári gyárában jártunk - fotókkal

Szerző: Biró Csongor | 2016.01.20. 10:31

Bár ma még csak az elektromos kormánymű-rendszereket gyártásába tekinthettünk be, a közeljövő teljesen automatizált autóihoz is itt készülnek majd az irányítás legfontosabb elemei. A gyár teljes kapacitását 2017-ben éri el.

A Bosch folyamatos magyarországi beruházásainak keretén belül három fejlesztési projekten keresztül összesen 130 új munkahelyet teremtett magyar leányvállalatánál, a Robert Bosch Automotive Steering Kft.-nél. A vállalt beruházások összértéke 36 milliárd forint, melyből 2 milliárd forintot az Európai Unió és 700 millió forintot a magyar állam finanszírozott. Míg két projekt már korábban befejeződött, a legutóbbi, összesen 7,2 milliárd összegű fejlesztés 1 milliárd forintos Európai Uniós támogatással tavaly decemberben zárult a Bosch maklári telephelyén. Fejlesztették a gyártási technológiát és komponensgyártó berendezésekkel bővítették a gyártási kapacitást is. A Bosch számára kiemelt jelentőségű az egri és a maklári telephely, hiszen itt formálódik a jövő mobilitása. Az itt készülő elektromos kormányművek úttörő szerepet játszanak a jövő közlekedési megoldásaiban.

Gyár Maklár határában

Projekt történet

A vállalatnál a 2003-as cégalapítástól kezdve több mint tíz éven át kizárólag összeszerelés, illetve felújító tevékenység zajlott. Az itt végzett munka magas színvonala és a termékek kiváló minősége alapján 2012-ben döntött úgy az igazgatótanács, hogy alkatrészgyártással is megbízza a magyar leányvállalatot. A maklári gyár építését 2013-ban kezdték meg. Feltűnt, mekkora kihasználatlan területek várnak arra, hogy belakják. Ficzere Ferenc kommunikációs igazgató érdeklődésünkre elmondta, hogy nem akartak úgy járni, mint Hatvanban, ahol a termelési terület szűkössége miatt néhány munkát ki kellett helyezniük például Kolozsvárra. A maklári üzem 2017-re éri el kapacitása csúcsát, akkor teljes kihasználtsággal működik majd. 

A most lezárt projekt mellett a Robert Bosch Automotive Steering Kft.-nél két másik fejlesztés is történt. Egymilliárd forintos Európai Uniós támogatást nyertek el, ennek köszönhetően tavalyelőtt indították el a személygépkocsi elektromos kormányműrendszer (EPS) összeszerelő gyártósort. Ezzel további 15 dolgozónak teremtettek munkahelyet. A másik projekt keretében a Robert Bosch Automotive Steering Kft. 711 millió forint állami támogatást nyert el. A fejlesztés keretében a gyár bővítése és új technológiák meghonosításával járó kapacitásbővítés zajlott, ezen felül tavaly májusban kezdődött az elektromos kormányművekhez készülő fogaslécek és kormányanyák sorozatgyártása. A maklári gyárban ezzel 115 új munkahely jött létre.

Ilyen a kész kormánymű

A Robert Bosch Automotive Steering Kft. korábban ZF Lenksysteme Hungária Kft. néven működött; a cég fele-fele arányban a Robert Bosch GmbH és a ZF Friedrichshafen AG vegyesvállalata volt. A Bosch 2014 őszén vásárolta meg a teljes ZF Lenksysteme céget, a magyar telephelyet pedig Robert Bosch Automotive Steering Kft. néven 2015 áprilisában jegyezték be. A cég 2003 és 2014 között Egerben működött, és fennállása alatt folyamatosan bővült, Egerben maradt a hidraulikus kormányművek gyártása. A 2003-ban még csak 35 fős létszám napjainkra 900 fölé emelkedett, követve a piaci igényeket és az egyre növekvő rendelés-állományt.

Autóipari beszállítóként kormányműveket, kormányoszlopokat, kormánytengelyeket és felújított alkatrészeket szállít a világ több mint 100 járműgyártójának, személygépjárművek és tehergépjárművek, buszok számára egyaránt. A ZF Lenksysteme teljes átvételével a Bosch stratégiailag megerősítette a mobilitás jövőjének aktív alakítására irányuló tevékenységét, és így már rendelkezik az automatizált vezetéshez, a hatékonyabb járművekhez és az elektromos autókhoz szükséges minden fontos alkatrésszel.

A kormánymű összetevői

Így készül a kormánymű

A gyárlátogatás során megismerkedtünk a kormányművek legfontosabb összetevőivel a kormányrúddal és kormányanyával. Ezek ketten alkotják a kormányművet. A fogasléc hét folyamaton megy keresztül, míg az anyára csak két gyártási folyamat vár (köszörülés és vizsgálat). A fogaslécet először üregelik, kialakítják a fogazatát, hőkezelik, egyengetik, a végeit megmunkálják, majd köszörülik. Ebben a folyamatban alakítják ki a golyópályát, amely a szervó lényege. A vége a finiselés, amelynek során felületjavító műveleteket végeznek el. Nem maradhat el a végső ellenőrzés sem, minden kormányművet száz százalékosan leellenőriznek. 

Megmunkált fogaslécek

Az üregelés során a szerszám egyetlen elmozdulással a nyers rúdon létrehozza a kalibrált fogazatot. A szerszámot, illetve a rudakat portálrendszer és robotok mozgatják, az ember csak a végső ellenőrzésnél kapcsolódik be, illetve szerszámcserénél van rá szükség.

Szerszámcserére készülnek

Minden autótípushoz szerszámot cserélnek. A rudakat elektronikus kóddal (DMC) látják el, az adatokat rögtön szerverre másolják és ott tárolják.

A hőkezelés során 1300 fokra hevítik fel a rudat, indukciósan megedzik, lehűtik és laboros vizsgálatnak vetik egyenként alá a darabokat. A fogaslécre jutó terhelés igen nagy, ezért fontos a repedésvizsgálat. Utóbbit okozhatja a hőkezelés is. A DMC-kódot másodszor is felviszik a rúd felületére. A kormányrúd a hőkezelés hatására vetemedik, így egyengetésre van szükség, kiigazítják a lécet. A végmegmunkálás során a rúd két végén mángorlással alakítják ki a menetet. Ide építik majd rá a nyomtáv rudat és a gömbcsuklókat. A golyópálya köszörülését négy köszörűgép öt lépésben végzi el nagyoló és simító ciklusokkal. Ennél a stációnál nem szabadott használni vakut, mert a gép fényre érzékeny. A finiselést robotok segítik, ennek során a golyópálya és a fogazat hátoldalát véglegesítik. Egy műszakban 400 finiselést végeznek. A szerelde kapacitása 150 alkatrész soronként és műszakonként (ott jártunkkor négy sor dolgozott). A kormányművek házon belülre készülnek, Makláron dolgozzák fel tovább.

Robotok segítik a munkát

Az ellenőrzés minden farabra kiterjed, a repedésvizsgálatot UV-fényben végzik. Mágneses folyadékba mártják a kész fogaslécet, UV-fényben így láthatóvá válnak a repedések. A fogasléc beszállítója német, nem jellemző a repedés, ezer kész darabon legfeljebb egyben találnak repedést. Ennek az oka lehet az alapanyag, vagy a hőkezelés.

Minden fogaslécet egyenként ellenőriznek

A fogasléc és az anya gyártásában 32 dolgozó vesz részt. Itt CNC-gépkezelő végzettség az elvárás. A gyárnak van olyan egysége, ahol három műszakban dolgoznak.

Gépkezelőkre van a legnagyobb szükség

Az itt készülő kormányművek a többi között Audi A4-be, A5-be, Volvo XC90-be, S60/V60-ba, Mercedes-Benz V-osztályba, Vitóba, BMW 3-ba, 5-be, 6-ba és 7-be kerülnek. A kormányrúd kialakítása négy nagyjából azonos méretű soron zajlik: Audi, Volvo, Daimler és BMW.

Négy soron készülnek a kormányrudak