Best Practice Zajcsökkentő, fényszűrő: az autóüvegek prémium kategóriája

Zajcsökkentő, fényszűrő: az autóüvegek prémium kategóriája

autopro.hu | 2014.01.13 13:27

Zajcsökkentő, fényszűrő: az autóüvegek prémium kategóriája

Milyen előnyt jelent az utas számára az akusztikus PVB fóliával készített, félig edzett, ragasztott üveg? Sári Eszter, az Atestor Kft. minőségirányítási vezetője adja meg a választ.

Hirdetés

– A prémium kategóriás gépjárműveknél ragasztott oldalsó üvegezés is választható, amelynek előnye a külső zajok lényegesen jobb csillapítása, az alkalmazott fólia ráadásul fokozottan szűri a napsugárzás erejét, ezzel az utast és a járművet egyaránt védve a káros hatásoktól. Az Atestor Kft. testORG projektje az új termék gyártási technológiájának fejlesztése során nyújtott támogatást a Salgglas Zrt. részére, a vizsgálati és tesztfolyamatok kialakításánál.

Mivel prémium minőségű autókba kerülő üvegekről van szó, rendkívül sokféle teszten kell átesniük, mielőtt az autógyártó részéről elfogadásra kerülnek. Egyetlen gyártó sem szeretné, ha járműve szélvédője a fűtött garázsból télen kigördülve apró darabokban a sofőr és utasa ölébe hullana, a hősokk hatására keletkező feszültségtől. Az is nehezen lenne elfogadható, ha egy sportkocsi szélvédője beopálosodna, besárgulna néhány napfényes nyár után.

Egy Bentley-be nem kerülhet akármilyen üveg

Azért, hogy a termékek minősége szavatolható legyen, meg kell felelniük az európai ECE, az amerikai ANSI, a kínai CCC engedélyezési eljárásokban előírt kritériumoknak, továbbá az autógyárak által kidolgozott saját szabványoknak (TL 957, PSA), illetve a későbbi konkrét termékre vonatkozó vevőspecifikus előírásoknak.

Ezen elvárásoknak kellett megfelelniük a Salgótarjánban készülő autóüvegeknek is. Amikor a társaság járműipari beszállítóvá vált, saját technológiát dolgozott ki, amelynek eredményeként üvegei Bentley, Volkswagen, BMW, Porsche, Opel személyautókba és Credo buszokba kerülhetnek beépítésre.

Az üvegek szabványoknak való megfelelőségét nem elég állítani, azt tesztelés útján is igazolni kell. Egyes vizsgálatokat csak kifejezetten nagy értékű berendezésben lehet elvégezni, ilyen például az 1 köbméteres hősokk kamra, vagy a fémhalogén lámpás klímakamra. Egy-egy ilyen készülék legyártása a megrendeléstől számítva akár 4 hónapot is igénybe vehet, nem beszélve a bő százezer eurós beszerzési árról. Így sokszor előnyösebb külső vizsgáló labort megbízni.

- A Salgglas mérnökeinek üvegipari tapasztalata, a várható viselkedésről nyújtott információik, és az Atestor szakembereinek vizsgálati szabvány- és technológia-ismerete együttes eredményeként olyan szabványos tesztekből álló sorozatot alakítottunk ki, amelynek megléte sikeres belépővé vált a prémium járműgyártók világába. Több xenon, sópermet, klíma, Kesternich és hősokk tesztet lefolytattunk, s elvégeztük ezek kiértékelését (szín, fényesség), emellett energiatranszmissziós számításokban is segédkeztünk. Az előbbieken túl foglalkoztunk üvegre forrasztott csatlakozók leszakítási tesztjével is - mondta el Sári Eszter.

Nagyobb felületen még inkább számít az üveg minősége

A tesztelt üvegek jellegéből adódóan szükség volt egyedi mintatartók kivitelezésére, illetve olyan védelmi rendszerek megtervezésére, amelyek megvédik a kamrákat az esetleges üvegszilánkok okozta sérülésektől. Igazi kuriózumnak számítanak azok a fekete dobozos tesztek, amelyeket Európában is csak kevesen vállalnak el. Itt egy különleges fényállósági tesztről van szó, amelynek során a minták egy szigetelt, feketére festett mintatartón vannak, így extra hőterhelést kapnak a fényterhelés mellett.

Míg a teszttervezés a Salgglas üvegipari szakembereivel közösen történt, a vizsgálatok szervezése és a kivitelezés a testORG projekt mérnökeinek a feladata volt.

Az együttműködés, amely hosszú távú partnerséget hozott és készülékbeszerzést is eredményezett, mindkét cég tapasztalatát egyesíti.

Kiemelt Partnereink