Best Practice Minden terméket letesztelnek az Allison váltógyárában

Minden terméket letesztelnek az Allison váltógyárában

Gégény István | 2013.10.09 10:27

Minden terméket letesztelnek az Allison váltógyárában

2011 óta már az Opeltől függetlenül, saját üzemében végzi összeszerelő tevékenységét a világcég Szentgotthárdon. Megnéztük, mennyire olajozottan zajlik a termelés.

Hirdetés

Ne fogadj el, ne idézz elő, ne továbbíts hibát – ez a felirat fogadja a határszéli csarnokba belépőket. Hogy valóban minőségi tevékenység zajlik itt, már a folyamatok megismerése előtt érzékelhető. Tágas, világos terek, tiszta munkakörülmények, alacsony zajszint, a precíz szerelést elősegítő, kifejezetten nyugodt tempó, nagyfokú rendezettség, külsős szemmel is azonnal átlátható gyártósori struktúra. Ezek jellemzik az Allison Transmission magyarországi gyárát, ahol automata váltók készülnek közepes és nehéz haszongépjárművekhez, illetve autóbuszokhoz. A szaknyelven csak 3000-es és 4000-es sorozat tagjainak nevezett, egyenként 250-600 kilogrammos váltók 250 változatban készülhetnek, a megrendelők igénye alapján további specifikálásra is lehetőség nyílik.

Így néz ki alkotóelemeire bontva egy Allison váltó

A minőségbiztosítás témájánál maradva megtudtuk, hogy 210 különböző ellenőrzési eljárást hajtanak végre minden egyes darabon a gyártási folyamat során, ezzel együtt viszont bátran megbíznak munkatársaikban szakértelmében is. Mivel az összes terméket letesztelik az összeszerelést követően, hibás váltó nem hagyhatja el a gyárat. Ennek is köszönhető, hogy a tapasztalat szerint nincs pontos adat a berendezések élettartamára, mivel hamarabb hal ki a jármű a váltó körül, semmint hogy az felmondja a szolgálatot. A karbantartási igényt jól érzékelteti, hogy egy általános váltóban 480 ezer kilométerenként kell olajat cserélni, a retarderes kivitelben is csupán kétszer ilyen sűrűn.

Több száz ellenőrzési pont mellett az emberi szakértelem a legnagyobb garancia a minőségi munkára

A gyártósor tíz részfolyamatot foglal magában, ezalatt a készülő váltók szinte megállás nélkül haladnak előre, persze minimális, szemmel alig érzékelhető sebességgel. Az első állomáson két nyomtatást is elvégeznek: az egyik az adott termék munkalapja, aminek segítségével bármikor visszakövethető a szerelési tevékenység; a másik lapocskára a gyártási szám, típusjelzés és egyéb alapadatok kerülnek – az pedig a váltóra kerül, ott is marad életciklusa végéig.

Az egész gyártósor annyira átlátható, hogy már-már egyszerűnek tűnik az egyébként komplex, professzionális termékek megépítése. Nem sietnek, mint mondtuk: összesen nagyjából 60-62 darab váltó készül naponta, egy műszakban. A gyártást ugyanakkor szigorú tesztelés követi, olajjal feltöltve, víz alatt, ez is a folyamat kihagyhatatlan része. Ha semmi nem szivárog, nincsenek buborékok, akkor következik a mosás, szárítás, majd egy finom védőfelőletet kap a termék. Újítást jelent a korábbi évekhez képest, hogy itt helyben készre is szerelik a váltókat, egyből szállíthatók a járműgyártóhoz.

A gyár elsősorban Nyugat- és Közép-Európa, Oroszország és a fejlődő piacok részére szállít, de a Pécs emelkedős útjain futó magyar Kravtex buszok is Allison automata váltókkal üzemelnek. A fő vásárlók közé tartozik a DAF, Daimler, Iveco, Renault, Scania és a Volvo is. A vállalat további autóbuszgyártók, katasztrófa-védelmi járművek és egyéb speciális alkalmazásokat gyártó cégek részére is szállít termékeiből.

Gyárlátogatás, a munkatársak szemszögéből

Az Allison nemcsak ígéri a minőséget, bizonyítékot is szolgáltat rá. Nemrég kialakítottak ugyanis egy tesztpályát – ahogy ők fogalmaznak, élményközpontot – a gyár mögötti területen, ahol a megrendelők, vagy épp a sajtó képviselői kipróbálhatják, mire képesek ezek a váltók, akár off-road körülmények között is. Mi sem szalasztottuk el a felkínált lehetőséget: hamarosan képes élménybeszámolóval jelentkezünk.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink