Best Practice Képzésekkel készíti fel a cégeket a Z generációra a TEKT Kft.

Képzésekkel készíti fel a cégeket a Z generációra a TEKT Kft.

2016.10.18 11:00

Képzésekkel készíti fel a cégeket a Z generációra a TEKT Kft.

A jövő munkaerő-piaci kihívásaihoz nemcsak a munkaerőhiány kezelése, hanem a Z generáció korábbi korosztályoktól eltérő tulajdonságaihoz való alkalmazkodás is hozzátartozik. Erre dolgozott ki tréningeket, képzéseket az Automotive Hungary kiállításon is jelen lévő TEKT Kft.

Hirdetés

Mióta Magyarországon is bevezették a duális képzést, számos cég csatlakozott a felsőoktatáshoz. Nem véletlenül: a vállalatoknak ugyanis fontos, hogy az egyetemekről kikerülő munkavállalók megfelelő gyakorlati alappal, esetleg cégismerettel kerüljenek a munkaerő-piacra. Még inkább megnő az oktatási tevékenységben vállalt szerepvállalás, ha meggondoljuk, hogy a jövő munkavállalóiról van szó. Ráadásul a duális képzés nem csupán a gyakorlati hely biztosítását jelenti a cégeknek, hanem lehetőséget is arra, hogy a megfelelő munkaerőt megszerezzék maguknak.

A becslések szerint hosszú távon negatív tendenciát mutató demográfiai változások, a munkaerő kereslet megnövekedésének és a munkaerő kínálat csökkenésének tudatában azok a vállalatok lesznek "nyeregben", amelyek meg tudják szerezni és leginkább megtartani a jövő nemzedékét.

A duális képzésbe bekapcsolódó cégek azonban koránt sincsenek könnyű helyzetben: a mostani, Z-generációt előbb meg kell érteni, meg kell ismerni, aztán lehet sikeres az együtt tanulás, később pedig az együtt tevékenykedés.

És miért is kell újabb generációról beszélnünk? Mennyiben mások ők, mint mondjuk a ’70-es évek X generációja?

Ők napjaink felgyorsult világának gyermekei, akiket másképp globális és digitális nemzedéknek, digitális bennszülötteknek is nevez a szakirodalom. Akik a globális technológiák világában nőttek fel: web 2.0, mobiltelefon, folyamatos információáramlás - fogadás jellemzi életüket. A virtuális világ a mindennapi életük szerves része - könnyebben kötnek barátságot, szerelmet a világháló segítségével, mint a valós világban.

A hagyományos oktatás már semmiképpen nem felelhet meg a számukra: az információáramlás, technológiai fejlődés teljesen más bánásmódot követel meg velük szemben.

Az előrelátó cégek lehetőségeikhez mérten belefogtak/belefognak a duális képzésbe, de a sikerükhöz gyakran hiányzik a generáció ismerete, sőt néha a képzési tapasztalatuk is.

Ebben lehet segítségre a TEKT Kft., amely már sok cég előtt ismert színvonalas autóipari képzéseiről, tanácsadásairól, rendszerépítéséről, sőt az interim mérnök-szolgáltatásairól is. De mindezen szolgáltatások mellett soft skill tréningek kidolgozását, megszervezését is elvégezik.

Egyed Orsolya, a kft. képzési vezetője elmondta, felnőttképzési, illetve interim mérnök-szolgáltatási tevékenységük során és a munkaerő-piaci ismeretek tükrében tudják, hogy nélkülözhetetlen ismeretekre van szükségük a vállalatoknak a munkaerő-hiány és a fluktuáció csökkentéséhez.
Ennek egyik lépése lehet a generáció-menedzsment, vagyis annak elsajátítása, hogy a több generációs munkahelyeken hogyan tudnak hatékonyan együttműködni a különböző generáció tagjai, hogyan működik a tudástranszfer és milyen típusú vezetés és munkaidő beosztás mellett tudják a cégek megtartani a Z generációs fiatalokat. Fontos megtudni az egyes generációk jellemzőit, ezáltal megismerni őket. Ez lehet alapja egy jó együttműködésnek a generációk között, ez a tudás lehet a záloga a hatékonyan működő vállalati kommunikációnak több generációt alkalmazó cégeknél. Az mindenki számára világos, hogy az egymás mellett folyó munkavégzés nem egyenlő az együttműködéssel, a kooperációval!

Ráadásul a generációváltással a vezetői szerepek is óhatatlanul megváltoztak, új vezetési módszerek jelentek meg.

A TEKT Kft. által kidolgozott Generáció-menedzsment 1+1 napos tréning ezeket a problémákat járja körül, szituációs gyakorlatokon, cég specifikus példákon keresztül segít elsajátítani olyan technikákat, amelyek alkalmazásával többé nem jelenthet gondot az eltérő szocializáció.

Segítik a Z generációra való felkészülést is, hogy a duális képzésbe fektetett energia a cég számára hosszútávon is megtérülhessen.

A termelő üzemek felkészítése a Z generációs gyakornokok fogadására című 3 napos képzési programjuk kitér a Z generáció számára hatékony oktatási módszerekre és a velük való hatékony kommunikációra, motivációs lehetőségekre.
A modulokra bontott tréning a cégek gyakorlati oktatói számára a mindennapi gyakorlatban használható eszközöket mutat be a duális szakképzésben jelen lévő Z generációs fiatalok oktatására, a generációk közötti konfliktusok okainak megértésére és a hatékony együttműködésre. A termelő üzemekben egymás mellett dolgozó generációk megismerése kapcsán például a résztvevők saját gyakorlatában megjelenő konkrét generációs konfliktusok elemzésével és azokra megoldási javaslatok kidolgozásával készülnek fel. De legalább ilyen fontos az érzékenyítés a generációk értékrendjének különbözőségeire is.

A tréning modulja választ ad egy igen fontos kérdésre: Hogyan tanítsuk, és hogyan tanítsuk tanulni a XXI. századi Z generációs fiatalokat?

Egyed Orsolya rámutatott, az évek során számtalan cégnél megfordultak szolgáltatásaikkal és gyakran szembesültek a társaságokat hátráltató jelentős fluktuációval. Ennek hátterében pedig sokszor igen egyszerű okok húzódnak meg. Tapasztalat, hogy a frontvonali vezetők és középvezetők fejlesztése, tréningezése csökkentheti a felmondásukat- jegyezte meg Egyed Orsolya, aki hozzátette, a Versenyelőny a frontvonalon - Frontvonali vezetők és középvezetők fejlesztése című tréningjük abból a tézisből indul ki, hogy az elmúlt évtizedekben a frontvonali vezetők elvesztették szerepüket, megbecsülésüket. Sok helyen munkafelügyelőkké váltak, miközben a menedzsment tudományok nagyjai, élükön Peter F. Druckerrel állandóan figyelmeztettek bennünket: Nincs sikeres szervezet egészséges frontvonali vezetés nélkül! Eisenhower elnök pedig úgy vélte, a hadsereg maga az őrmester!

Be kell látniuk a cégeknek, hogy hiába a legjobb stratégia, a képzett felső vezetői réteg, ha nincs szakértő, elkötelezett és magabiztos végrehajtói csapat. Mert a dolgozók a cég iránti elkötelezettséget, a munka szeretetét, a folyamatos fejlődés szemléletét csak a velük közvetlenül együtt dolgozó, velük bizalmi kapcsolatban álló vezetőktől kaphatják meg és nem a cégvezető motiváló, jövőbe mutató beszédéből, a céges újságból.

És amiért más a TEKT programja: igazodik a több műszakban dolgozó vezetők munkarendjéhez; gyakorlat-orientált, a tapasztalati tanulásra épülő, jól fókuszált, rövid blokkokból áll; valós idejű – a programot úgy építették föl, hogy rugalmasan tudnak válaszolni a vezetők előtt álló aktuális kihívásokra.

Mindezen tippeket és trükköket, gyakorlati módszereket bemutató tréningjeik mellett egyéb, együttműködést növelő képzésekkel segíti a cég a hozzájuk forduló vállalkozásokat.

Tréningtémáikat most egy kerekasztal beszélgetés során az Automotive Hungary 2016. októberi kiállításán is megismerhetik a TEKT 207 C standjához ellátogató érdeklődők.

Egyed Orsolya rámutatott, a cikkben szereplő témákat át- és kibeszélik szakértőikkel, az időkereteket figyelembe véve elbeszélgetnek a generációs problémákról, a középvezetői réteg kihívásairól.

„Mi segítünk a hozzánk fordulóknak – legyen a jövő generációja a cég jövőbeni munkatársa!”

(x)

Hirdetés

Kiemelt Partnereink