Best Practice Czinege Imre: a járműipari anyagvizsgálat szerepe

Czinege Imre: a járműipari anyagvizsgálat szerepe

autopro.hu | 2013.09.26 13:40

Czinege Imre: a járműipari anyagvizsgálat szerepe

A hazai járműiparban az eredeti gyártóknak és a beszállítóknak jelentős minőségi igényeket kell kielégíteni, amelyek a termék teljes életciklusára kiterjednek. A követelmények az autók szigorú garanciális és biztonsági feltételeiből vezethetők le, melyek nem csupán a jármű egészére, hanem annak minden alkatrészére kiterjednek. Például egy futómű hibából eredő baleset esetében alkatrész mélységig elemzik az egész szerkezet megfelelőségét, amely feltételezi, hogy minden egyes kibocsátott járműben teljes körűen ismerni kell a beszállított alkatrészek gyártóját és az alkatrész azonosítóját. Ez a kiterjesztett termékfelelősség komoly minőségellenőrzési feladatokat jelent a gyártók számára, amely a gyártásközi ellenőrzésre és a késztermék végellenőrzésére egyaránt vonatkozik. Az ellenőrzési folyamatban kiemelt szerepe van a roncsolásos és roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárásoknak.

Hirdetés

A vázolt felelősségi láncnak megfelelően a vizsgálatok a következőkre terjedhetnek ki: technológia fejlesztés, első darab átvétel, mintavételes ellenőrzés sorozatgyártásban, káreset elemzés futó gyártmányoknál. A vizsgált járműipari alkatrészek köre nagyon széles, a karosszéria esetében a lemezek szilárdsága és alakíthatósága, valamint a kötések megfelelősége áll a vizsgálatok középpontjában, a többi előgyártmányok között jelentős arányt képviselnek az öntvények, kovácsolt termékek, műanyag és kompozit alkatrészek. A befejező megmunkálások területéről a forgácsolt és köszörült alkatrészek, a felületi kérgek és a hegesztett szerkezetek varratai emelhetők ki.

Az anyagvizsgálat szempontjából ez azt jelenti, hogy a vizsgálatok célja is jelentősen bővül. A klasszikus anyagvizsgálatok feladatköre az anyag megfelelőségének ellenőrzésére és a méretezéshez használt jellemzők meghatározására terjedt ki, a bővített funkciók sorában megjelenik a kutatás és gyártástechnológia fejlesztés támogatása, valamint a szerkezet működésének ellenőrzése. Emiatt az anyagvizsgálat olyan komplex mérnöki tevékenységgé válik, melyben az anyagvizsgáló nem csupán a műszer működtetője és a vizsgálati eredmények szolgáltatója, hanem a kutatási/gyártási folyamat alkotó résztvevője is.

Fejlődési tendenciák a járműgyártásban
A személyautó gyártásban a fejlődés irányát a fogyasztás és károsanyag kibocsátás csökkentése, a biztonság növelése, valamint a minél kedvezőbb érték/ár arány elérése jelenteti napjainkban is. E szempontok kielégítésének egyik eszköze a jármű tömegének csökkentése, amely új, nagyszilárdságú anyagok alkalmazásával, az alkatrészek optimális méretének és alakjának meghatározásával érhető el. Például egy 1500 kg össztömegű gépkocsi karosszériája a 2000-es évek elején még 280 kg volt, 2010-re ez 25%-kal vált könnyebbé és 2020-ra elérhetőnek látszik a 35%-os tömeg csökkenés, miközben a karosszéria merevsége és a törésteszteknek való megfelelősége lényegesen javul. Nyilvánvaló, hogy ez csak a használt lemezek szilárdságának jelentős növelésével érhető el, amely a kutatást támogató szilárdsági és alakíthatósági vizsgálatok bővülését is eredményezte.

Egy másik jellegzetes fejlődési irány a felületi kezelések intenzív alkalmazása az egymáson elmozduló felületek kopásának mérséklése és a súrlódási veszteségek csökkentése érdekében.

Ezek közül kiemelkednek a lézeres és elektronsugaras kezelések, valamint a kopásállóságot javító és súrlódást csökkentő bevonatok. Ezek vizsgálata ismert hagyományos eljárásokkal – például keménységméréssel – történhet, de új roncsolásmentes technikák is kialakultak például a rétegvastagság meghatározására.

A megnövekedett garanciális kötelezettségek teljesítése érdekében felértékelődik a komplett részegységek vizsgálata, például a teljes körű motor hidegteszt, a vezérlő és működtető egységek funkcionális ellenőrzése, vagy akár egy kisebb szerkezet roncsolásmentes ellenőrzése is. A továbbiakban a bevezetésben vázolt vizsgálati feladatok közül néhány esettanulmány fogja demonstrálni a vizsgálati feladatok sokszínűségét.


Esettanulmányok a járműipari alkatrészek és részegységek köréből

Futómű komplex vizsgálata
Az 1. ábrán látható a Rába Futómű Kft teherautó futóművének robbantott ábrája és a komplett tengely. Az ábráról látható, hogy a gyártási folyamatban lemezalakítás, kovácsolás, forgácsolás, hegesztés és szerelés egyaránt szerepel, tehát a vizsgálati feladatokat ezek folyamatos ellenőrzésére kell tervezni.

A ház gyártása lemezalakítással kezdődik, itt vizsgálati feladatként jelentkezik a lemezanyag szilárdsági vizsgálata és a melegalakíthatóság ellenőrzése. A kötési technológia fejlesztés során a plazmahegesztéssel készült varratok mikroszkópos vizsgálata és keménységeloszlása, valamint a dörzshegesztett kötés vizsgálata kap szerepet, a termék ellenőrzése a varratok roncsolásmentes vizsgálatával, nevezetesen hagyományos röntgen és ultrahang vizsgálattal történik. Az elkészült szerkezet működési paramétereit lehajlás méréssel, fárasztó vizsgálattal és dinamikai vizsgálattal ellenőrzik. Ez a példa jól szemlélteti, hogy egy komplex gyártmány ellenőrzése milyen sok fázist foglal magában.

Nitridált és elektronsugarasan edzett kéreg vizsgálata
Egy komplex motoralkatrész nemesíthető acélból készül, a nemesített alapanyagot először nitridálják, majd az erősen igénybevett felületeken elektronsugarasan edzik. Ez így duplex felületkezelésnek tekinthető, mely egyre gyakrabban alkalmazott a járműiparban. A kétféle kezelés hatását keménység lefutási görbével lehet jellemezni, ahogy a 2. ábra mutatja. Látható, hogy a nitridált kéreg 600 HV feletti keménység maximumot mutat, az elektronsugaras edzés pedig 800 HV feletti keménységet produkál, és a kéregvastagság is lényegesen nagyobb.

2. ábra. Felületi technológiákkal kezelt alkatrész

Kompozit ház szivárgásának elemzése
A komputertomográfia mint viszonylag új eljárás számos járműipari alkatrész vizsgálatában olyan lehetőségeket nyitott, melyek a hagyományos technikákkal elképzelhetetlenek voltak. A 3. ábrán látható alkatrész esetében szivárgás volt tapasztalható néhány alkatrésznél.


A vizsgálat kimutatta, hogy a műanyag fröccsöntési technológia okozta a problémát, ugyanis az összecsapási vonal mentén keletkező légbuborék sor vezetett a repedés keletkezéshez és ezzel járó szivárgáshoz. Ezt a fröccsöntés technológiai szimuláció is alátámasztotta. Megállapítható volt, hogy a hibás alkatrészeknél helytelenül voltak megválasztva a meglövési pontok, ennek következtében az összecsapási vonal is kedvezőtlen helyre került.

Járműipari elektronikai alkatrészek CT-vizsgálata
Az elektronikai alkatrészek forrasztásainak ellenőrzése komoly kihívás az anyagvizsgálók számára, mivel a porozitásokat, összeolvadási hibákat hagyományos technikákkal igen nehéz kimutatni teljes alak- és mérethűséggel. A CT eljárás itt is előnyösen alkalmazható, ahogy a 4. ábrán látható példa szemlélteti.

A bal oldali képen a CT-vizsgálattal feltárt porozitás mikroszkópi képe látható, ennek a vizsgálatnak a célja a felvétel hitelesítése volt. A jobb oldali kép egy komplex alkatrész csoport robbantott ábráját mutatja, ahol jól látható a forraszanyag nem teljes felületre kiterjedő kötődése.

Járműipari alkatrészek tisztaság vizsgálata
A legtöbb jármű főegységbe (például motor, sebességváltó) beépülő alkatrészekre a megrendelő előírja az ISO 16232/VDA 19 szerinti tisztaság vizsgálatot. Ennek során cél az üzemi tisztítási folyamat után megmaradt szennyeződések kimutatása független laboratórium által. A folyamat során intenzív mosással oldják le az esetlegesen megmaradó szennyeződéseket, majd a mosó oldatot szűrőn áteresztve leválasztják a részecskéket. Ezeket speciális mikroszkópi eljárással osztályozzák méret szerint, illetve különbséget tesznek reflektáló (fémes) és nem reflektáló szennyeződések között. A vizsgálati eredmény akkor megfelelő, ha az egyes méretkategóriákra előírt részecske darabszám az előírt értékek alatt marad.

Az 5. ábrán látható alkatrész tisztítási folyamatára mutat példát a jobb oldali kép. A kék oszlopok mutatják az előírt megengedett részecske darabszámot a gyári tisztítási folyamat után. A lila oszlopok azt jelzik, hogy az eredeti technológia nem volt megfelelő, minden méretkategóriában meghaladták az előírt értéket az észlelt részecske darabszámok. A tisztítási folyamat fejlesztése utáni második ellenőrzésnél már közel megfelelőnek bizonyult a minta.


Összefoglalás
A járműiparban a termékfelelősség fokozott érvényesítése megköveteli a teljes körű minőségellenőrzést. Ennek legfontosabb eszközei a továbbfejlesztett roncsolásos és roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárások. A roncsolásos vizsgálatokkal meghatározhatók a számítógépes méretezési eljárások bemenő adataiként használt anyagtulajdonságok, valamit jól jellemezhetők az egyes technológiák alkalmazásával elérhető új alkatrész minőségek is. A roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárások közül sokoldalúsága miatt kiemelkedik az ipari CT vizsgálat. E technikával a belső hibák feltárása és a 3D geometriai vizsgálatok együttesen valósíthatók meg. Természetesen az egyre tökéletesebb hagyományos roncsolásmentes vizsgálati technikák is komoly szerepet játszanak az alkatrész ellenőrzésben. Különös figyelmet kap a felületi kérgek roncsolásmentes ellenőrzése és a tisztaságvizsgálat is, mint a roncsolásmentes vizsgálatok új eljárásai. A bemutatott esettanulmányok az anyagvizsgálati eljárások sokszínűségét szemléltetik, melyek részletezése további publikációkban látható.

Dr. Czinege Imre, Professor Emeritus
Széchenyi István Egyetem

Hirdetés

Kiemelt Partnereink