Best Practice A minőség biztosításához már nem elég a szabványok ismerete

A minőség biztosításához már nem elég a szabványok ismerete

2016.09.16 10:00

A minőség biztosításához már nem elég a szabványok ismerete

Lean és Six Sigma módszerek ismerete nélkül aligha lehet megfelelő minőségirányítási munkát végezni.

Hirdetés

Az autóiparban megsokasodtak a vevői látogatások - ezek egyik alapvető követelménye a VDA 6.3 szerinti folyamat auditok lefolytatása. Az előírás rögtön az elején, a rizikóelemzésnél megemlíti az úgynevezett "Teknős modell" alkalmazását, továbbá az auditra való felkészülés része a makro folyamatelemzés is, amit SIPOC modellként is ismer a szakma. A két módszerben a Six Sigma területén tudunk igazán elmélyülni, noha a makro folyamatelemzést a Lean is tartalmazza.

Felkészülésünket folytatva azt tapasztaljuk, hogy a Lean módszerek köszönnek vissza folyamatosa. Ebből következik, hogy amennyiben nem ismerjük a Lean eszközeit, akkor a folyamat audit hatékonysága sem lesz optimális. Mi a célunk egy folyamat auditnál? Meggyőződni a folyamatok hatékonyságáról és feltárni a gyenge pontokat.

Itt érkezünk el egy fontos ponthoz: amint lezárult a területre vonatkozó audit, és megkapjuk a fejlesztési pontokat, ismét tanakodhatunk, vajon milyen intézkedéseket hozzunk. Sajnos legtöbbször csak "tűzoltásra" törekszünk, pedig nem az a cél. Olyan intézkedést kellene megvalósítani, ami hosszú távon eredményes és a hatékonyságunk is növekszik általa. Folyamatos fejlesztés - ez az irányelv, amit nem szabad szem elől téveszteni!

A folyamatos fejlesztéshez a Six Sigma és a Lean eszköztárában számos gyakorlati hasznot hozó módszerre lelhetünk, igaz, csak akkor, ha hajlandóak vagyunk kellő mélységben megismerni és megtanuljuk megfelelő módon adaptálni ezeket feladatainkba.

Bár ez az írás az auditokból indult ki, ha valaki minőségirányítási rendszerépítéssel vagy akár folyamattámogatással foglalkozik, ezen eszközök számára hasznosak lehetnek. Sőt, a beszállítók támogatásában tevékenykedőknek is mindenképpen ismerni kell ezeket, hiszen a beszállítók fejlesztése az elsődleges cél - közös erővel, egymást segítve hatékonyabb folyamatokat hozhatnak létre.

Mi a helyzet azokkal, akik nem az autóiparban tevékenykednek? Ma már szinte minden iparágban, így a szolgáltatói szektorban is megjelentek a Six Sigma és Lean menedzsment bizonyos eszközei, módszerei, nem véletlenül. Nagy segítséget nyújtanak a folyamatos fejlesztéshez, legyen szó bármilyen piaci szegmensről. Ha tehát valaki versenyelőnyt szeretne kovácsolni, a fentebb nevezett eszköztár megismerése kiváló benchmark példa lehet.

A minőségirányítás bármely területén is dolgozzunk, bármely iparágban, a Six Sigma és Lean eszközök ismerete kiemelten fontos a hatékony minőségirányítás megvalósításához.

Csőke Zita
Tequa tréner, szaktanácsadó

Hirdetés

Kiemelt Partnereink