Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A MABUSZ megdöbbent
A Magyar Buszgyártók Szövetsége megdöbbenéssel értesült a Rába Nyrt. és a Volvo Bus Corporation ma aláírt együttműködési megállapodásáról – olvasható a MABUSZ közleményében.
A svéd és a magyar kormányok tevőleges részvételével létrejött szerződés előkészítésébe ugyanis semmilyen formában nem vonták be a jelenleg is termelő hazai gyártókat, beszállítókat és érdekképviseleti szervezeteiket. A hazai piacon monopolhelyzetbe kerülő új, állami gyártó több ezer meglévő munkahelyet veszélyeztet.
Már a két fél által decemberben aláírt szándéknyilatkozat is félelmeket szült a hazai autóbuszgyártók körében, mivel ők a „beszerzési-stop” miatt már második éve nem szállíthatnak új buszokat az állami tulajdonú közszolgáltatóknak. A most megszületett kormánydöntés a Rába – Volvo együttműködés szintjén monopolizálja a magyar autóbuszgyártást, hiszen mind a gyártó, mind az üzemeltetők oldalán az állam lesz a legerősebb szereplő. Ez a verseny csorbításán és a hatékonyság csökkenésén túl a meglévő magyar tulajdonú kapacitások teljes leépüléséhez vezethet.
Az elmúlt néhány évben a még működő hazai autóbuszgyártók a leromlott állapotú magyar buszpark cseréjére építve milliárdos nagyságrendű tőkebefektetést hajtottak végre. Ezzel létrehozták azt a szellemi- és technológiai kapacitást, amely ma évi ezer darab, teljes egészében hazai fejlesztésű és akár 85 %-ban magyar jármű elkészítését teszi lehetővé. A korszerű kapacitásokat és az ígéretes termékfejlesztéseket is semmissé teheti, ha a jövőben egy multinacionális gyártó már meglévő, Rába főegységekkel kiegészített termékeit kell a hazai Volán társaságoknak és a BKV-nak megvásárolnia.
A Rába – Volvo együttműködési megállapodás előkészítése a fenti tényeket figyelmen kívül hagyva, egyeztetés nélkül zajlott le. A piac hazai szereplői körében ezért most rendkívül nagy bizonytalanság van a további működésükre vonatkozóan, ami közvetlenül több ezer munkahely létét befolyásolja.
A Magyar Buszgyártók Szövetsége kijelenti, hogy az együttműködési megállapodás előtt is minden feltétel adott volt ahhoz, hogy az ágazat ismét sikeres legyen. Az állami tulajdonú közszolgáltatók „beszerzési-stopjának” feloldásához pedig nyilvánvalóan semmilyen külföldi stratégiai partnerre nincs szükség.
Vincze-Pap Sándor
elnök
Magyar Buszgyártók Szövetsége
2013. február 12.